суботу, 11 квітня 2020 р.

Неймовірна історія про гайдамака Найду та його набіги

У другій пол. XVIII століття, коли Річ Посполита доживала своїх днів, терени України палали в анархії пограбувань магнатами і польськими урядовцями та орандарями, єдиною силою, на яку спиралися люди, були повстанці-гайдамаки. Найепічнішою історією з тих часів є оповідь про відомого своїм шаленством і вдачею Найду, яка яскраво розкриває буремність життя того періоду і духовну боротьбу і пошуки через неї Бога і справедливості.
Походження і дитинство відомого гайдамаки Найди оповиті ореолом легендарності. Жив і уславився він у подвигах у першій половині-середині XVIII століття. Ніхто не знав ані батька його, ані матері. Розповідають, що знайшли його, нібито, немовлям чумаки біля криниці, у степу, і віддали на виховання запорожцям. Інші кажуть, що запорожці його викрали у когось, як годилося: серед січовиків, які все життя проводили у походах, і овдовіли, або ж із різних причин не змогли завести сім'ю, була традиція "обживатися" дітьми, викрадаючи їх у нерадивих матерів, яких вони виховували як рідних і передавали їм свою спадщину.




Запорожці охрестили хлопчика, назвали його Найдою (згідно обставин оказії, в яких знайшли) і доручили годування майбутнього гайдамака якомусь кашовару. Ще у дитинстві Найда вирізнявся незвичайною непосидючістю, непокірливістю і вибуховим характером, з яких згодом утворився буйний запорожець. Переказ говорить, що коли Найда ще був маленьким, кашовар, вихователь його, боявся чим-небудь образити мстивого вихованця. Якщо Найда був сердитий на кашовара, то він зазвичай кидався на казани, в яких той варив запорожцям кашу, і перекидав їх, за що маленького Найду нещадно били за такі капості, та завжди при цьому зауважували, що з хлопчика неодмінно вийде "песиголовець", - гірше, ніж розбійник. А коли він став юнаком, - мало хто із запорожців міг з ним побитися навкулачки. Коли ж він став "козакувати", то не було козака хоробріше за Найду, а сила в його руках була така, що він заковував і розковував свого коня без коваля голими руками.




Переказ не говорить, що було причиною вигнання Найди із Запорожжя. Мабуть, шаленство і буйна вдача налаштували проти нього усіх, кого він знав змалку, а тому товариші змушені були якось позбутися Найди. Він подався на Дон, до донських козаків, але й там не прижився. Убив там дванадцятеро козаків і втік до Києва замолювати свої гріхи. У Києві Найда вступив до монастиря і упродовж дванадцяти років жив суворим чернецьким життям, замолюючи щороку по одній загубленій ним душі людській. Та коли його спокута закінчилася, у сні він побачив видіння, яке сприйняв за знак, і таємно полишив монастир, подавшись до повстанців, де швидко став ватажком гайдамаків.
Що спонукало його після дванадцяти років самітництва кинутися у таку страшну крайність, як гайдамаччина, — невідомо. Та із релігійної крайності запорожець подався у іншу, і почав особисту війну проти окупантів - поляків, та колаборантів. Упродовж кількох років він успішно робив набіги на польські поселення і панські маєтки, щоразу повертаючись із багатою здобиччю. Найду часто бачили у Києві і на його околицях, і щоразу він з’являвся у новому вигляді. Найчастіше він тинявся у рясі ченця, і чернечий одяг відводив від нього будь-які підозри. Становище його було у дрімучому лісі, в середину якого вела тільки одна вузька стежка з глибокого, вкритого лісом яра, на невеличкій галявині були вириті землянки, в яких гайдамаки могли жити літо і зиму, отже з приходом холодів не треба було розходитися у різні боки у пошуках притулку, як це робили інші ватаги гайдамаків. У тому ж лісі, який розкинувся на кілька десятків верст, на інших галявинах паслися гайдамацькі коні. Становище охороняли і гармати, відбиті з боями у поляків. Щоразу після вилазок ватага Найди пропадала, ніби провалювалась крізь землю, тоді як вона безпечно відпочивала у своєму неприступному становищі.




Одного разу Найда пройшов зі своєю ватагою майже через усе Правобережжя, творячі шаленства. Особливо жорстоко розправився він над одним польським поселенням, де замордували двох його побратимів-гайдамаків. Наближаючись до села, він з сусіднього лісу вислав туди свого розвідника, які мали розвідати, у якому стані перебуває це поселення, як його обороняють і скільки у ньому війська. Розвідників чекали всю ніч, але той не повернувся. Найда перечекав цей день і у ніч послав другого лазутчика. Але й той не повернувся. Не було сумніву, що його або зрадили, або хлопці потрапили у полон. Не довіряючи спритності інших гайдамаків, Найда на третю ніч сам відправився у розвідку. Вночі він прокрався до хат із обережністю, що його ніхто не помітив, а коли почало розвиднятися, підповз до самої царини і побачив, що вартові, поставлені біля брам поселення, поснули. Але тут же він знайшов і розгадку того, чому не повернулись його посланці. Біля самої царини, на високій шибениці, гойдалися два трупи, повішені за ноги, і у трупах цих Найда впізнав своїх товаришів. Тіла були обезголовлені, а на воротах, на двох загострених частоколах, бовваніли уткнуті в них голови.
Озлоблений Найда відразу повернувся до ватаги і, не очікуючи ночі, пішов до поселення на відкритий бій. Село не встигло прокинутися, як гайдамаки, зарізавши обох вартових, запалили поселення і почали розправлятися над мешканцями посеред пожежі. Всі поляки і євреї були вирізані, заколоті і передушені до останнього. Навіть малих дітей. Майно усе пограбували, а ксьондза повісили на дзвінниці костьолу, підв’язавши до серця дзвону, і дзвонили у нього, смикаючи ксьондза за ноги. А після цього гайдамаки зробили "з ляхів греблю": усі трупи стягнули до річки і поклали один на одного, таким чином з мертвих тіл утворилася гребля, і Найда на коні переїхав по трупах.




Закінчивши шаленства, ватага попрямувала далі, але у дорозі зустрілася з сильним польським загоном, що поспішав із сусіднього міста, отримавши напередодні звістку, що там спіймали двох підісланих гайдамаків-шпигунів.
Зустрівши поляків, Найда повів козаків в атаку. Гайдамаки розсіяли лави польської кінноти, але коли до поля бою ті підкотили артилерію і відкрили вогонь з гармат, гайдамаки, втративши кілька чоловік, кинулися втікати, тим більш, що вдалині з’явилися нові загони польської кінноти. Поляки кинулися переслідували їх у степу на відстані кількох верст. Заморені гайдамацькі коні, надміру навантажені награбованим добром, не могли вже нести на собі ще й вершників, і гайдамаки бачили, що поляки рано чи пізно наздоженуть їх.




Тоді Найда вигадав як врятуватися. Навкруги розкинувся степ і не було у ньому ані лісу, ні переліска, де б можна було сховатися від погоні. А тому гайдамаки спішилися. Степова трава, якою вони скакали, була дуже високою, і Найда скомандував нарвати жмути сухої трави, і, розтягнувшись у лінію, наскільки вистачало людей, звелів запалити степ. Трава спалахнула, і пожежа, роздмухувана вітром, пішла на зустріч полякам. А гайдамаки Найди успішно повернулися до свого становища.
Але це надзвичайно розлютило польську магнатерію, і проти його ватаги кинули регулярне військо, яке відслідковувало його пересування і, зрештою, оточили у одній з глибоких яруг. Гайдамаки довго захищалися. Багато з них було вбито, інші кидались у яругу, щоб там померти. Найда відбивався відчайдушно, а потім, коли його коня було вбито і заряди усі витрачені, він також кинувся з кручі, думаючи або розбитися, або повзком утекти від ворога. Але там поляки і знайшли його. Приголомшений падінням, Найда був взятий живим і пов’язаний. Захопили й інших гайдамаків, які залишились живими. Кажуть, Найду прив’язали до гармати і так привезли у місто. Усю дорогу він лаявся, проклинаючи поляків і від безсилля і злоби "плюнув у польське небо", як говорить переказ.
Коли гайдамаків допитували у суді, жоден не сказав ані слова. Поляки присудили їх до жорстоких страт і частини тіла страчених розвішали на жердинах вздовж правого берега Дніпра, ніби віхи. Найда був впертішим від усіх своїх товаришів, і йому присудили роздерти груди і вирізати серце, щоб подивитися розмір і особливості устрою нутрощів страшної для поляків людини.
Катування Найди проходило у присутності губернатора. Коли кат зірвав з гайдамака сорочку і хотів розрізати йому груди, усі помітили під лівою груддю велику родимку, дуже подібну формою до хреста. Губернатор наказав зупинити катування, і послав за своєю дружиною. Найда лежав прив’язаний до залізних кілець по руках і ногах з відкритими грудьми. Губернатор, коли прийшла його стара дружина, запитав її:
— Чи пізнаєш ти ці груди?
— Невже це груди мого сина! — вигукнула та і кинулася було до Найди, але тут же знепритомніла.
Найда не розумів, що відбувається, хоч і бачив, що трапилось щось надзвичайне.
Губернатор почав знову допитувати гайдамака і гірко плакав.
— Кажи істинну правду, хто ти?
— Я Найда.
— Звідки ти родом?
— Не знаю.
— Хто ж знає?
— Криниця степова та чумацький шлях.
— А хто твої батько і мати?
— Батько мій Великі Луки, а мати моя - Січ.
Врешті губернатор добився-таки, що дізнався від Найди, як він потрапив на Запорожжя.
— Ось твоя мати, — сказав губернатор, вказуючи на дружину, — а я твій нещасний батько.
Переказ говорить, що Найда справді був сином польського губернатора. У ранньому дитинстві його викрали якісь жебраки, в яких підозрювали гайдамацьких шпигунів. У дитини була примітна родимка під лівою груддю, дуже подібна до хреста, і саме вона дала можливість матері впізнати сина більше ніж через сорок років. Як він опинився у степу біля криниці поблизу гайдамацької дороги — переказ не пояснює.
Страту Найди відмінили. Кажуть, про нього доповідали королю, і король помилував його, віддавши у розпорядження губернатора.
Коли Найду запитували, що спонукало його так озлобитися проти поляків, він сказав:
— У молодості я вбив дванадцять козаків і пішов до монастиря замолити свій гріх. Дванадцять років молився, замолюючи одну душу на рік, і думав, що Бог простив мене. Та Бог мене не простив. Через дванадцять років уві сні прийшов до мене старий і повів на той світ. І бачу я на тому світі пекло, і у вогні з іншими грішниками мучиться якась людина, вибираючись на вогненну гору. І питаю я: "чия це душа?" — "Це твоя душа мучиться, відповів старий: ти згубив на тому світі дванадцять душ, а на цьому світі повинен перейти дванадцять разів через дванадцять вогняних гір, щоб тільки здаля побачити рай". І побачив я знайомого запорожця, який також збирався на вогняну гору: у нього на плечах був шкіряний мішок з людською кров’ю, і коли він поливав вогненну гору кров’ю з цього мішка, вогонь згасав, і запорожець голими ногами вибирався на гору. "Хто це?" — запитав я. — "Це гайдамак: він убив запорожця, і за це потрапив до пекла. А у мішку в нього людська кров, яку він пролив за віру православну: цією кров’ю він поливав вогненну гору: гора не пече йому ноги, і через цю кров він попаде до раю". І пішли ми далі. І побачив я криваву річку, через яку пливе багато-багато народу, але не допливає до середини — така широка річка. "А це хто такі?" спитав я. — "Це ляхи — католики, які різали людей за віру православну. А та кривава річка — то кров руська: поляки стільки її пролили за віру, що з крові утворилася ріка, і через неї ляхи не можуть переплити до кінця століття. А за рікою — рай божий"… Коли я все це побачив на тому світі (закінчив Найда), я і пішов у гайдамаки різати ляхів за віру, щоб їх кров’ю на тому світі заливати пекельну вогненну гору".
Так закінчується історія про видатного гайдамаку Найду...

пʼятницю, 10 квітня 2020 р.

У Білорусі знайшли печатку Володимира Мономаха

У Гродно під час розкопок археологи знайшли підвісну печатку ХІ століття, яка належить Володимиру Мономаху.

Про це повідомили у місцевому історичному музеї.
Як зазначається, на одній стороні знайденої старовинної печатки зображено Василія Кесарійського – небесного покровителя Мономаха – а на іншій стороні витиснено напис про божу допомогу давньоруською мовою.
 
Наразі з історичною знахідкою працюють спеціалісти. За попередньою інформацією, печатка належить київському князю Володимиру Мономаху.
До слова, такі печатки відносяться до пізнього періоду правління князя Володимира Мономаха – після 1113 року. 

четвер, 9 квітня 2020 р.

Берестяні грамоти на теренах Русі-України

В період розквіту Русі у буденних цілях для відправлення повідомлень використовували берестяні грамоти. Однак, через умови збереження і особливості ґрунту найбільше їх збереглося у Новгородщині. Втім, деякі знахідки використання берестяних грамот трапляються і на півдні Русі. 

Тривалий час археологам не вдавалося віднайти докази використання берестяних грамот на півдні Русі. В першу чергу через особливості ґрунтів у містах того часу. Вони не сприяли збережності даних грамот. Однак, поступово вдається відшукати деякі рештки епістолярних джерел ХІ-ХV ст.

Найвідомішою і найінформативнішою грамотою з теренів України є знайдена у 1988 році під час археологічних розкопок у передмісті давнього міста Звенигорода (тепер село Звенигород, Львівська область) — у культурному шарі, який датують 1110–1137 роками.

Лист Говенової (бл. 1110-1124 рр.). Береста.
Зміст цієї грамоти доволі життєвий, навіть як на сучасні часи: автор листа звертається до боржника з погрозою повернути борг, а у разі невиконання звернеться до князя, і той з отроком виб'є із нього більшу суму.
"‘От Говенової [вдови] ко Неженцю. Дай шестьдесят кун ладійних (за ладдью або на ладью). [Так] сказав Говен перед смертью (букв.: идя на суд), а поп записував. Дай [іх] Луці. Якщо ж не дасиш, то я візьму у князя отрока і разом [з ним] приїду — це тобі стане у більшу суму’.
Грамота ця зараз зберігається у Львівському історичному музеї. У тому ж Звенигороді були знайдені рештки інших грамот, але фрагментарних і малоінформативних. Ще одну берестяну грамоту знайшли 2008 року при розкопках Буського літописного городища.

У 2010 році стало відомо про знахідку берестяної грамоти у Києві - при дослідженні культурного шару XI–XII ст.ст. біля колишнього будинку архітектора А. Меленського на Подолі (вул. Хорива). Однак після ретельних досліджень виявилося, що знайдена береста є порожньою. Археологи вважають, що берестяні грамоти мають бути у київському культурному шарі, адже більшість знайдених у Новгороді грамот були надіслані з Києва. Складність полягає у київському ґрунті, який не сприяє консервації деревини.

На археологічних мапах знахідок берестяних грамот не позначене місто Чернігів. Але прочитані вже тексти доводять, що їх використовували давні чернігівці. Одна берестяна грамота мала припис на звороті "А се Гоймере" (тобто "А це Гоймер"). Гоймер — стародавнє південноруське ім'я (як і Володимер, застаріла форма сучасного імені Володимир). Ім'я Гоймер практично не зустрічалось у Новгороді. Припис на звороті мав цікаве доповнення, в перекладі "А це Гоймер — ну, який у Чернигові і з дружиною, не пам'ятаю, як її ім'я". Якийсь чернігівський Гоймер їхав до Новгорода і збирав берестяні грамоти, аби передати їх мешканцям міста.









У Нідерландах фермер знайшов на полі прикрасу доби вікінгів

Археолог-любитель виявив прикрасу на кукурудзяному полі недалеко від Хугвуда в провінції Північна Голландія і продав його музею.
Діаметр прикраси становить 25 мм, а вага — вісім грамів, тобто кільце досить велике. Його було зроблено з двох скручених срібних дротів, одного товстішого, одного тонкого. Такий стиль використовували ювеліри вікінгів з 9 по 11 століття н.е. Ця прикраса датується 10 століттям.
Розмір кільця може означати, що воно було зроблено для вікінга з дуже товстими пальцями, але куратор музею RMO Аннемаріке Віллемсен вважає, що його насправді носили як підвіску.
Пасми сплющуються і тоншають нагорі, де вони звисають з ланцюга. Це не здається випадковістю: кільце, мабуть, було спеціально розроблено, щоб бути кулоном, зношування підтверджує, що кільце було підвішене за тонку частину.
Це схоже на мініатюрну версію шийних прикрас, які носили представники еліти вікінгів того часу. Вони також часто виготовлялися з крученого дроту, тонкого з одного боку, а потім поступово потовщеного.
Данські вікінги почали здійснювати набіги на Нідерланди в 9 столітті, ненадовго окупувавши голландське узбережжі, але вони не оселилися в цих краях, як в Ірландії або Йорку. Вони встановили тимчасові приміщення в регіоні, який сьогодні є провінцією Північна Голландія. Там вони розбили табір, в якому перебували взимку, а також в перервах між набігами.

неділю, 5 квітня 2020 р.

Мексиканські наркокульти і формування нової ідеології наркокартелів: ретаблос

Мексика, як важливий і стратегічний центр наркоторгівлі з кожним роком стає неконтрольованою центральною владою, а картелі набирають там повновладну силу, яка замінює державу. Мільярдні потоки і мафіозні армії за десятки років сформували особливий тип суспільства, у якому все яскравіше формуються власні культи, пов'язані з кримінальною діяльністю сотень тисяч людей. За сто років ці релігійні відмінності досягли такого рівня синкретизму, що сучасні вірування мексиканців складно віднести до християнських чи язичницьких. Сьогодні розглянемо одне з відображень таких культів - "ретаблос".

Давно пройшли ті роки, коли сучасні уявлення про вірування мексиканців формувалися романтичними творами Карлоса Кастанеди про шукачів одвічної істини через споживання пейоту. Нинішні неокульти Мексики все більше схожі на криваві оргії сатаністів з людськими жертвопринесеннями, капищами богині Смерті, відрубанням голів, четвертуваннями і обробкою черепів та інших частин жертв для амулетів та ритуалів. І все виставляється напоказ, ніхто не приховує цього. А релігія в країні, яка до цього вважалася чи не найбільш католицькою у світі, стала більше нагадувати середньовічні єресі або сатанинські секти.
Культ Хесуса Мальверде поширений у Мексиці і США. Особливо почитається цей невизнаний святий в мексиканському штаті Сіналоа.
Ретаблос - божевільні "ікони" мексиканських повій та наркоторговців
Ще з кінця ХІХ ст. мексиканці на свій лад переінакшили уявлення про вівтарний образ (retablo), і серед усіх верств населення почали набувати популярності "ікони"-подяки за несподіваний порятунок чи заступництво святих і вищих сил у скрутній ситуаціїдякували вищим силам за багатий врожай або міцне здоров'я близьких.
Зараз же ретаблос перетворилися на своєрідний релігійний арт. У більшості на них наркоторговці та повії дякують небесних покровителів за щасливе оминання халепи та успіхи у бізнесі.

Сучасні жителі Мексики кажуть «спасибі» святим наркоторговцям за те, що дядько Хуан виплутався із перестрілки із копами або конкурентним картелем, і неушкодженим і зміг прихопити з собою пару кілограмів кокаїну. Покажемо лише найяскравіші із них. За бажанням можете пошукати більше у мережі.

"Пресвята Діва Гваделупська, дякую тобі за зцілення мого чоловіка Филимона від жахливої лихоманки і діареї, які трапилися з ним після довгого запою. Він помирав, і ніщо йому не допомагало. Я довірила його тобі, і тепер він здоровий. Домінга. 21 грудня 1934".
"Мій син Фортіно переносив бочки з порохом, одна впала і вибухнула. Він дивом втік, і врятувався. Біля твоїх ніг дякуємо за це чудо. Сім'я Гарсія. 1959".

"Дякую Господу Вербовому, що мій чоловік Макаріо більше мене не б'є. До того ж він перестав напиватися, і тепер ми дуже щасливі. Феліса Монтес. 1960".

"Слава тобі, Господи, що нарешті на цьому кутку я зустрів кохання всього мого життя. Що було раніше, мені не важливо. Я закохався у неї, як тільки побачив. Я попросив її вийти за мене заміж, і вона прийняла мою пропозицію. Оскільки я - сирота, без братів і сестер, навіть без собаки, то тепер, після довгих років самотності, вона наповнить моє життя любов'ю і ніжністю. Хувентіно Роча, 1990".

"Дякую Пресвятій Діві Хукіліанській за віагру і за позбавлення від обтяжливого недуги. Тепер я можу задовольнити свою дружину у ліжку. Ніякі кошти мені не допомагали, і тоді я довірився тобі і спробував віагру. Тепер ми дуже щасливі. Присвячую тобі це ретабло за порятунок нашого шлюбу. Роберто Койоакан. Кінець 1990-х".


"Дякую Хесусу Мальверде за порятунок мене від загибелі. Коли ми дісталися до Каліфорнії, мій провідник збожеволів через велику кількість вжитих наркотиків.
Я довірив свою долю Хесусу і зміг врятуватися і втекти. Цим ретабло я показую те чудо. Хосе П. Художник: Альфредо Вільчіс, 1990".

"Дякую Пресвятій Діві за те, що Мистіко виграв чемпіонат по боротьбі без правил, перемігши Атлантіса на Арені Мехіко. Художник: Альфредо Вільчіс".


"Хесус Мальверде, дякуємо тобі за твій захист і заступництво. Більше години ми провели у важкому протистоянні, і, коли у нас вже майже закінчилися кулі, ми змогли втекти цілими і неушкодженими, прихопивши товар. Пабло Аурійя. Невідомий художник, 1975".


"Дякуємо святому Хесусу Мальверде за те, що послав нам хороший урожай марихуани. Нам вдасться виручити за нього багато грошей і накупити собі корів і поросят. Хуан і Хосефа Мірта. Художник: Сельва Прієто Саласар".


"Святому Серцю Ісуса присвячую я це ретабло в подяку за те, що моя дружина так і не дізналася, чому мене насправді вхопив інфаркт. Ночами я підглядав за своєю своячкою, коли вона йшла спати.
Вона роздягалася і фотографувала себе на телефон. Мене це так шалено збуджувало, що моє серце не витримало. Тепер мені краще, і я анітрохи не каюсь. Це було чудово, і ніхто у мене цього не відніме, адже до чого ж вона хороша, сучка. Той, що підглядає. Художник: Альфредо Вільчіс, 2002".

"Коли я повертався з концерту, то натрапив на якихось покидьків, які хотіли взути мене. Але вони нічого від мене не отримали. Тоді один з них вихопив ствол і приставив до моєї голови. Я схопив його, вихопив пістолет, але інший в цей час штрикнув мене ножем. Я впав і відчув себе огидно.
Ці двоє були явно під наркотиками. Тут той перший підняв пістолет і зібрався прикінчити мене. У цей момент я почав благати Святого Архангела Правосуддя. Раптово з'явився один мій приятель, і ці двоє кинулися навтьоки, не вбивши мене. Славно, що вчасно їх зупинив, друже. Художник: Альфредо Вільчіс".

"Рамон Тейес підносить це ретабло Святому Патріку в подяку за особисте знайомство з Мелом Гібсоном під час зйомок фільму, що проходили в його штаті. І він навіть взяв участь в масовці".


Тварини з нашої ферми засумували і втратили апетит. Ми не знали, що на них найшло. Вони абсолютно не їли, і ми боялися, як би вони не померли. Тому ми довірили їх Святому Немовляті Аточі, який чудесним чином зробив так, що всі тваринки одужали, ніби помолодшали і тепер виглядають краще, ніж раніше. Кури несуть багато яєць, корова дає більше молока, а поросята стали жирненькими. Дякуємо.
Я і моя сім'я просимо Святого Юду Тадея зупинити епідемію. Завдяки Святому Іуді ми не хворіємо коронавірусів COVID-19.

Естела Альберто, 2020

Ось такої химерної трансформації зазнала мексиканська релігія під впливом наркомафії за місцевих язичницьких і сатанинських культів. Однак, ретабло - це лише зовнішній прояв більш вражаючих і жорстоких культів, про які ми розповімо вам у наступній статті.

пʼятницю, 3 квітня 2020 р.

У Польщі знайшли скарб часів переселення готів на південь України

На Грубещівщині (колишні Холмщина-Підляшшя), поруч із сучасним кордоном України, селянин знайшов у полі скарб, імовірно вандалів, який заховали місцеві жителі під час навали готів у ІІІ ст. н.е.


У південно-східній Польщі знайшли скарб із 1753 римських срібних монет. Їх там, імовірно, залишили вандали під час наступу готів. Монети були знайдені в минулому році фермером Маріушем Ділем у поле неподалік від села Тихобуж (Чіхобуж) - поруч з кордоном України. Цінні предмети були розкидані і чоловік зібрав усе, що зміг, а потім повідомив про знахідку археологам у музеї Грубешова.
У підсумки фахівцям вдалося розкопати ще 137 динаріїв у радіусі до 100 метрів від того місця, де знайшов свої монети селянин. Також виявили вісім посріблених бронзових заклепок і, ймовірно, збереглися залишки дерев'яного або шкіряного гаманця.

Монети представляють собою срібні динарії 1-го і 2-го століть нашої ери, часів правління імператорів Нерви і Септимія Севера, що вказує на те, що скарб був залишений в кінці 2-го або на початку 3-го століття. В цілому монети важать більше 5,5 кг, що робить його найбільшим римським скарбом в провінції Люблін і одним з найбільших у Польщі.

Коли ці монети були в обігу, область Грубешова була населена вандалами - східнонігерманськими народами, які в кінці 1-го століття об'єдналися з Римом проти німецьких племен. У другій половині 2-го століття вони билися з іншими германськими племенами проти Римської імперії у Маркоманських війнах, але в останні два десятиліття століття ІІ ст. н.е. через тиск готів, що рухалися на південь, змусив вандалів піти на захід.
Скарб буде збережено і досліджено експертами з Варшавського університету. Цей процес займе не менше року. Музей Грубешова хоче виставити їх на огляд, але, з огляду на коронавірус, поки це буде онлайн-виставка.


четвер, 2 квітня 2020 р.

Епідемія "чорної смерті" після битви під Батогом

Після блискавичної перемоги над поляками під Батогом, Богдан Хмельницький не зміг розвинути перемогу через спалах епідемії "чорної смерті" на українських теренах. Втім, джерела показують, що вже тоді українське суспільство використовувало карантинні заходи для обмеження буйства пандемії. 

Після рішучої перемоги під Батогом 1-2 червня 1652 р. (детальніше про неї можете прочитати у цій статті), лідер української держави Богдан Хмельницький не зміг втілити свої задуми до кінця, і був змушений розпустити своє військо по домівках: саме в цей час Східною Європою з неймовірною швидкістю почала поширюватись "mors nigra" - "чорна смерть"
Найбільше пошесть лютувала на Покутті, Галичині, Холмщині, Волині та Поділлі. Пандемія була на скільки нищівною, що у деяких містах після епідемії залишалося заледве по кількадесят чоловік.

Щоб зупинити розповзання вірусів, Богдан Хмельницький запровадив карантинні заходи, і не лише заборонив тримати війська разом, а й мандрівки та будь-які пересування населення між населеними пунктами. Особливо це стосувалося переселення осадників до Слобожанщини: нажахані невидимою смертельною пошестю люди розбігалися у ще не заражені околиці козацької держави. У цей період це стало одним з головних поштовхів до заселень перших полків над Дінцем.

Татари та ногаї, як тільки дізнались про пошесть, зі швидкістю вітру втекли до Криму. Польське посполите рушення та гарнізони розбіглися світ за очіУсі справляли численні тризни за загиблими, і вичікували, допоки "чорна смерть" не покине меж України, щоб відновити війну.

Як бачимо, уже тоді, всередині XVII століття у нашому суспільстві було розуміння важливості карантину під час епідемій і їх суворо дотримувалися.

Сергій Дрозд

Наш ресурс оновлює роботу

Старі поціновувачі нашого ресурсу можуть насолодитися відновленням роботи нашого ресурсу.
Надалі ми плануємо розширити комунікаційні майданчики, і будемо максимально охоплювати соцмережі для контакту із вами та поширення наших матеріалів.
Наразі ми відкриваємо сторінку на фейсбук. Додавайтеся.

неділю, 19 липня 2015 р.

Давньоруська геральдична підвіска "мечника" із зображенням тризуба Володимира Святославича


Навесні 2012 року, в околицях селища Седнів (Чернігівська обл., Україна), що ототожнюється з давньоруським містом Сновськ, відомим по літописах з середини XI століття і розташованим на річці Снов, правій притоці Десни, була знайдена давньоруська геральдична підвіска.
Давньоруська геральдична підвіска "мечника"

Річка Снов, правий притоці Десни.
Підвіска виготовлена зі срібла. На стороні "А" вміщено зображення тризуба Володимира Святославича († 1015). Аналогічне зображення тризуба Володимира зафіксовано на геральдичних підвісках з Новгорода (Білецький 2004: 255-256, № 29), з Циблі поблизу Переяслава Південного (Білецький 2011: 44-45, рис.1; 2012: 447, 463, рис.12), а також на двох підвісках, які, імовірно, походять із Києва (Білецький 2004: 261, 262, 312, № 35, 36).
Срібна давньоруська геральдична підвіска: Тризуб Володимира Святославича († 1015) / Зображення меча типу V (Петерсон ...)
На стороні "Б" добре промальоване зображення меча типу V (Петерсон ...) клинок якого, на думку А.Н. Кирпічникова, завершується "летючою стрілою". Аналоги зображення "летючою стріли" ми можемо побачити на орнаментованому виробі з дерева, який походить зі Старої Ладоги.
Давньоруський меч типу V, знайдений на дні Дніпра біля острова Хортиця у Запоріжжі (Національний музей історії України, м.Київ): до реставрації / після реставрації.

Орнаментований дерев'яний виріб зі Старої Ладоги і схематична промальовка зображення. Друга половина X ст. Розкопки А.Н. Кирпічникова
Узголовок давньоруської підвіски типу "А" виконаний у вигляді голови тварини (вовка, дракона?). Подібні зооморфні закінчення можна зустріти на срібній ланцюга зі скарбу у Борисоглібського собору в Чернігові кінця XII - початку XIII століття і Оглаві стародавнього хреста з Національного музею Ісландії.
Малюнок-графіті на срібній чаші з Чернігова (птах?). / Срібний хрест з Національного музею Ісландії. X в. / Срібні плетені ланцюги зі скарбу у Борисоглібському соборі в Чернігові. Кінець XII - початок XIII ст.

Так само, схоже, зображення "летючої стріли" на підвісці з Седнева відображене на одній з трьох срібних із позолоченням чаш константинопольської роботи зі скарбу, що містить золоті і срібні прикраси, виявленого в 1985 році при археологічних розкопках дитинця у Чернігові (місце зберігання - Україна, Чернігів , Історичний музей, Арх.№ 239). На внутрішній поверхні чаші між медальйонами із зображенням святих нанесено декілька графіті, серед яких є схоже зображення трактоване у літературі як зображення птаха, тулуб якої утворено плетінкою.

Очевидно, що згадана підвіска була вірчим знаком особи, який представляла інтереси Володимира Святославовича. На думку А.Н. Кирпічникова, дана підвіска могла належати одному з мечників Володимира Святославича. Мечником у Стародавній Русі називали посадову особу на службі у князя. Його обов'язки, до яких належали і судові, прописані у зводі правових норм Давньої Русі "Руській Правді", проте єдиної думки з приводу його функцій у судовому процесі Давньої Русі у науковому світі дотепер немає.
Устрій дерев'яного циліндра.
/ Новгородський циліндр зі знаком Володимира Святославовича.

На думку ряду дослідників "Руської Правди", мечник наділявся владою для надання допомоги судді при відправленні правосуддя і виконання одного з найжорстокіших по "Руській правді" покарання - "потік і розграбування" (видача князю злочинця разом з дружиною і дітьми, передача усього майна на користь князя, за вирахуванням відшкодування збитку потерпілій стороні, і знищення житла). За вбивство мечника передбачався чималий штраф - 40 гривень, а нанесення побоїв каралося штрафом у 12 гривень. Крім судово-виконавчих функцій, він відповідав за збір податків. На це вказують відкриття, зроблені Новгородської експедицією Академії наук і Московського університету. Під час розкопок у Новгороді було знайдено два дерев'яних циліндра з вирізаними кириличними написами ділового змісту. На думку В.Л. Яніна, циліндри використовувалися у княжому господарстві як особливі замки на мішках.

На підставі археологічних даних датування знахідок має досить широкий діапазон - 973-1051 роки. Істотно уточнити один циліндр допомагає вирізаний княжий знак (у вигляді простого тризуба) Володимира Святославича, майбутнього хрестителя Русі, який правив у Новгороді в 970-980 роках.
Замки-бирки XI - початку XII ст. для замикання мішків із цінностями: а - із зображенням княжого знака; б - з написом: "Мечника Лазаря мішок" і зображенням меча; в - з літерою Н; г - з ім'ям "Хотен" (загальний вигляд, розгортка поверхні, розріз); д - з написом "Устя Ваги, мішок мечника, 3 гривні", зображенням меча і трьома зарубками; е - з п'ятьма зарубками; ж - із зображенням княжого знака (загальний вигляд, прорив, розріз)

В. Л. Янін зміг відновити втрачений текст і запропонував таке читання написи на циліндрі зі знаком князя Володимира Святославича: Мец'ніц' мех' Вь тіх' м (о) ті (х') Пол (...)'тв'ч' «. "Мец'ніц' мех'" - мішок мечника, судового чиновника з числа княжих людей; (Вь тіх' м (о) ті (х') »(- в тих мотках, обмотках (від мот'« моток »). Потім вказано ім'я мечника, мабуть, Полотвец. Циліндр використовувався як замок на зав'язаному мішка з частиною доходів, що призначалася мечнику по імені Полотвець.

Впродовж наступних 46 років розкопок було знайдено ще дванадцять подібних предметів, з яких шість несли на своїх поверхнях написи, що говорили про їх належність князю, або "Ємцю", або "Мечнику" (останній термін - синонім того ж "Ємця").
Зображення меча - графіті на візантійської монеті, знайденої у скарбі у Островському районі Псковської області в 1930 р.
На деяких вирізані князівські емблеми, на циліндрі "мечника" - меч (від цього атрибута влади відбувається і посадова позначення чиновника). Циліндр із згадкою "мечника" у своєму написі повідомляє про належний йому "міх" (мішок). На трьох знайдених тоді предметах зафіксована важлива деталь: короткий (поперечний) канал у них щільно забитий дерев'яною фіксованою пробкою, кінці якої обрізані врівень з поверхнею циліндра.

Поєднання всіх цих деталей прояснило призначення описаної серії предметів. Циліндри маркували зав'язаний мішок з часткою доходів, позначаючи належність мішка князю (тобто державі) або самому ємцю. Останній, згідно "Руської правди", отримував деякий відсоток від зібраних ним самим сум. Міх міг містити в собі хутро або інші цінності.


На цей час відома серія давньоруських підвісок, на яких князівські двозубці або тризуби супроводжуються зображеннями, що не мають відношення до геральдики Рюриковичів: "стяг" (Білецький 2004: 252, 313, 318 № 40, 53), "ріг" (Білецький 2004: 252 , 253, 318, № 53), "меч-молот" (Білецький 2004: 258, 259, 310, № 50: Білецький, Тарлаковскій 2011: 104-105). Подібні зображення зустрічаються, поряд з двозубцями і тризубами Рюриковичів, серед графіті на монетах (Нахапетян, Фомін 1994: № 74а, 259а; Добровольський, Дубов, Кузьменко 1991: 27, 69, 72, 78, 79, 105, 193, 229, 242 , 245, 251, 313, 327, 354, 369, 382, ​​412, 416, 427,)

Виходячи з вищесказаного можна зробити висновок, що підвіски зі знаком Рюриковичів були вірчими знаками осіб, яка перебували на службі у князя, і давали право здійснювати ті чи інші дії від імені або за дорученням князя.

Тарлаковський Леонід

суботу, 18 липня 2015 р.

Воїни доби Давньої Русі X - XI століть на малюнках-реконструкціях Олега Федорова

Малюнки Олега Федорова посилаються на достовірних археологічні та наукові дані, багато з них створені для найбільших музеїв та приватних колекціонерів з Росії, України та інших країн. Його перу належать численні реконструкції давньоруських археологічних сторожитностей. Але найбільш відомий він власне малюнками-реконструкціями воїнів Давньої Русі.
Олег Федоров, "Атака дружини давніх русів,X століття"












 

Дружинна культура на Русі формувалася одночасно з давньоруською державністю і вмістила у собі етнічні, соціальні та політичні процеси IX - початку XI століть.

Як показують історичні матеріали, слов'яни, більшість населення давньоруських територій, у військово-технічному відношенні, було відносно беззахисним. У якості зброї вони використовували хіба що стріли, списи та сокири. Змінилася ситуація після того, як на територію Древньої Русі прийшли так звані "руси". На думку вчених, так у давні часи називали воїнів, що прийшли з Північної Європи. Разом з русами з'явилися і прогресивні для того часу предмети військового озброєння та захисту.
Навчання хлопчика поводженню з мечем і щитом, X століття. За матеріалами давньоруських та скандинавських поховань.
 Серед археологічних матеріалів нерідко зустрічаються дитячі дерев'яні мечі та інші "іграшкові" предмети озброєння. Наприклад, у Старій Ладозі знайдений дерев'яний меч з шириною рукояті близько 5-6 см і загальною довжиною приблизно 60 см, що відповідає розміру долоні хлопчика у віці 6-10 років. Таким чином у іграх проходив процес навчання навичкам, які повинні були стати у нагоді майбутнім воїнам у дорослому житті.
Воїни дружини Святослава в Болгарії, друга половина X століття.

Варто зауважити, що "руське" військо на початковому етапі свого існування вело виключно піші бої, що підтверджується візантійськими і арабськими письмовими джерелами того часу. Спочатку руси розглядали коней виключно як засіб пересування. Правда, і породи коней, поширені на той час у Європі, були досить низькорослими, тому тривалий час нести на собі воїна-вершника у повному озброєнні просто не могли.
Вершник Хозарського каганату з болгаро-аланської сім'ї. Кінець IX - початок X століття. За матеріалами С.А.Плєтньової, Дмитрієвський археологічний комплекс, катакомба №52

Аланський лучник Хозарського каганату, IX - початок X століття. За матеріалами С.А.Плєтньової, Дмитрієвський археологічний комплекс, катакомба №55
Вершник Хозарського каганату з багатої аланської сім'ї. Середина IX століття. За матеріалами С.А.Плєтньової, Дмитрієвський археологічний комплекс, катакомба №106

До кінця X століття все частіше траплялися військові конфлікти між загонами русів і військами Хазарського каганату, а також Візантійської імперії, які мали у своєму розпорядженні сильну і навчену кінноту. Тому вже у 944 році союзниками князя Ігоря у поході на Візантію виступили печеніги, загони яких складалися з легких вершників. Саме у печенігів руси почали купувати спеціально навчених коней для нового роду військ. Правда, перша спроба руських загонів у битві верхи на конях, розпочата у 971 році в битві під Доростолом, закінчилася погано. Однак невдача не зупинила наших предків, а так як власної кінноти їм все ще не вистачало, була введена практика залучення кінних загонів кочівників, що входили навіть до складу давньоруських дружин.
Знатний скандинавський воїн руської дружини. Середина X століття.

Київський дружинник X століття. За матеріалами розкопок М. К. Каргер Десятинної церкви Києва, поховання №108.
 Давньоруські воїни переймали у степовиків не тільки навички верхового бою, але і запозичували зброю і одяг, характерні для "вершницької" культури. Саме у той час на Русі з'явилися шаблі, сфероконічні шоломи, кистені, каптани, сумки-ташки, складні луки та інші предмети озброєння вершника і спорядження коня. Слова каптан, шуба, ферязь, сарафан мають східне (тюркське, іранське, арабське) походження, що відбиває, судячи з усього, і відповідне походження самих предметів.
Знатний воїн руський дружинник. Кінець X - початок XI століття. За матеріалами поховань могильника Шестовиці, Чернігівської обл.
З урахуванням того, що на більшій частині території Стародавньої Русі кліматичні умови були досить суворими, історики припускають, що при шиття руських каптанів могла використовуватися вовняна тканина. "На нього наділи шаровари, гетри, чоботи, куртку, і каптан парчевий з ґудзиками із золота, і наділи йому на голову шапку з парчі, соболеву" - так арабський мандрівник і географ X століття Ібн Фадлан описує поховання знатного руса. Про носінні русами широких шароварів, зібраних біля колін, - згадує, зокрема, і арабський історик початку X століття Ібн Руста.
Давньоруський воїн. Друга половина X століття. За матеріалами Т.А.Пушкіної, Смоленська обл, Гньоздовський археологічний комплекс.
 У деяких військових похованнях давніх русів були знайдені срібні, прикрашені сканью і зерниною, конічні ковпачки, які ймовірно є закінченнями головних уборів у формі ковпака з хутряною облямівкою. Вчені стверджують, що саме так виглядала виготовлена майстрами давньої Русі "руська шапка", форма якої, швидше за все, належить до кочівницьких культур.
Давньоруський дружинник у розпашному каптані з гаптованої тканини. Друга половина X століття. За матеріалами Т.А.Пушкіної, Смоленська обл., Гньоздовський археологічний комплекс, поховання Дн-4.
 Необхідність вести бойові дії в основному проти степових легкоозброєних вершників зумовила поступову зміну російського озброєння в бік більшої легкості і гнучкості. Тому спочатку цілком європейське (варязьке) зброя руських дружин часів походів на Візантію поступово набуло більш східні риси: скандинавські мечі змінилися шаблями, воїни пересіли з ладей на коней, і навіть важкий лицарський обладунок, який з часом набув широкого поширення у Європі, ніколи не мав аналогій у творах давньоруських зброярів.
Руський князь з дружиною. Перша половина XI століття. За матеріалами археологічних знахідок Києва, Чернігова та Воронезької обл.

Джерело.