середу, 22 жовтня 2014 р.

Петрогліфи Таш-Аїру

Таш-Аїр - вузька звивиста і глибока ущелина в Криму і скеля на ній, розташована поряд з печерним монастирем Качі-Кальон, відома своїми древніми наскельними малюнками: виявлені окремі їх фрагменти, нанесені червоною охрою. Це безцінний пам'ятник живопису древніх людей, не лише в історії України, а й світу, адже відноситься він, як вважають вчені, до IV-III тисячоліть до н. е., тобто до міднокам'яного віку. Назва «Таш-Аїр» походить з кримсько-татарської мови, і означає «камінь, який обвалився». І дійсно, в самому гирлі ущелини шлях перегороджує гігантська, висотою близько 15 метрів, гостроверха брила вапняку. У далекому геологічному минулому цей моноліт впав сюди зі схилу ущелини, щоб стати своєрідним охоронним знаком одного з найвидатніших і найзагадковіших пам'яток археології Криму. Знаходиться вона в декількох кілометрах від с. Передущелинного Бахчисарайського району за такими координатами: +44° 42' 14.50", +33° 52' 23.00"



Петрогліфи
на стіні Таш-Аірского навісу були виявлені у 1935 році археологом Д. А Крайновим. Місце це було привабливо для людини впродовж багатьох тисячоліть, про що свідчать багатошарові сліди діяльності первісних людей. Людськиі поселення тут фіксуються вже з періоду мезоліту (10-8 тисяч років тому), і функціонували (з перервами) аж до середньовіччя. Цьому сприяло те, що тут були всі умови для життя: непересихаюче джерело прісної води; річка, де можна було ловити рибу (кримські ріки в давнину були повноводнішими за теперішні); виходи залягання кременю - стратегічного матеріалу кам'яної доби. Дрібні крем'яні камінчики і сьогодні валяються під склепінням навісу і охоче розбираються на сувеніри туристами. 



Стіни Таш-Аірского навісу колись покривало величезне піктографич
не панно. Малюнки, зроблені червоною охрою, займали площу близько 15 квадратних метрів. Вони були створені уздовж стіни десятиметровою смугою, ширина якої сягала 1-1,5 м. За тисячоліття фарба потьмяніла, обсипалася і сьогодні малюнки, що збереглися декількома окремими фрагментами, ледь помітні зараз навіть для дослідників. Лише 34 фігурки змогли встояти перед руйнує силою часу. Для фотографування петрогліфів туристи скоюють вчинки вандалів – збризкують стіни з охрою водою, що призводить до руйнації древніх малюнків. 


Петрогліфи Таш-Аїру, на думку їхніх першовідкривача, були створені в ІІ тисячолітті до н.е., в добу бронзи, представниками так званої Кемі-обинської культури. Зображення є не випадковими знаками, - вважав Крайнов. Це була своєрідна літопис племені у малюнках, що розповідав про набіг кочових племен, які почали робити набіги на Крим з півночі і про боротьбу з ними місцевих жителів. На петрогліфах Таш-Аїру, дійсно помітні військові сюжети - вершник на коні, людина, що лежить на землі і т.д. 


Інші, більш пізні дослідники, не в усьому згодні з першовідкривачем. Є версії, що малюнки комплексу не пов'язані між собою за змістом і представлені окремими сюжетними композиціями. Деякі вчені, взагалі, відкидають датування малюнків бронзовим століттям і відносять їх до пізнішого тавро-скіфського періоду, а то, навіть, і до середньовіччя.

 «Фігури озброєних і беззбройних людей, переляканий кінь біля дерева, до якого його прив'язали, наїжачений пес, готовий до стрибка, зруйновані споруди і розбиті вози ... Судячи з усього, це розповідь про криваве зіткненні двох первісних племен», - так інтерпретує ці малюнки відомий дослідник наскальних зображень Криму В. С. Драчук.
Деякі археологи вважають, що ці петрогліфи залишив кемі-обинської художник (саме художник - подивіться, як виразні деякі фігури), розповівши нам про зобразив битву свого племені зі степовими прибульцями, що намагались захопити родючу Качинскую долину.
У верхній частині композиції зображена фігура людини, вписана у дивний косий овал. Так зазвичай позначають чиєсь місцезнаходження в межах приміщення або окресленої території. Може бути, тут у плані зображений довколишній масив, який служив притулком?
Слава Богу, археологи минулого століття встигли скопіювати шедевр кемі-обинської мистецтва. Через недбальство чиновників і туристичних гідів, петрогліфи майже повністю були змиті туристами, які бажали сфотографувати їх для себе, збризкуючи при цьому водою. Сьогоднішній стан пам'ятки залишається невідомим через тимчасову окупацію Криму північним сусідом. 

Немає коментарів:

Дописати коментар