Боротьба та різноманітні бойові прийоми наступу й
  самооборони здавна використовувались на наших землях. Саме їх виникнення було
  життєво необхідним для наших предків задля забезпечення обороноздатності
  свого роду та землі своїх предків. Напрацьовані тисячоліттями борні з
  ворогами військові уміння передавалися при посвяченні від старших
  воїнів-професіоналів до юнаків, які ще лише починали опановувати військову науку.
  Умовно цю науку можна поділити на дві категорії: мистецтво бою (вміння
  майстерно використовувати зброю на полі бою) та бойове мистецтво (вміння
  використовувати власне беззбройне тіло задля оборони та наступу). Обидві ці
  бойові дисципліни, набуті тисячолітніми змаганнями з кочовиками та іншими
  загарбниками, передавалися з покоління в покоління від найсильніших і
  найспритніших воїнів юнакам. Бойові мистецтва та бойові навички були втаємниченим знанням, а тому не кожен
  не кожен міг їх навчитися у майстра і не кожен міг їх опанувати. 
  |  
| Амазонкомахія. Фрагмент фризу з Боспору. ІV ст. до н.е |  
 
 
  
  Одним з найпоширеніших видів подібних бойових мистецтв серед індо-європейців,
  до яких належать і наші предки, була боротьба, яка нині відома під ім'ям
  класичної чи греко-римської. На її давнє поширення серед аріїв вказує маса сукупних
  фактів, розкиданих по різноманітних джерелах: від “Ріг-веди” та “Іліади” з
  “Одісеєю”, до знахідок в образотворчому мистецтві та традиційних видах
  боротьби. Упевнено можна сказати, що подібним класичній боротьбі видам
  бойових мистецтв понад чотири тисячоліття; її різновиди розійшлись із
  пересуванням аріїв по всій Євразії. Та знання про боротьбу в цю добу ми майже
  нічого не знаємо — Скіфія, як тоді називали нашу землю чужинці, була мало
  досяжною для іноземних подорожників, а тому і описів про деталі життя давніх
  воїнів ми майже не знаємо 
  Однак, перші більш-менш постійні неопосередковані згадки про поширення борцівських традицій на теренах України дійшли до нас з часів Русі. Боротьба в цю добу отримала потужний
  поштовх для розвитку, адже не лише князі та бояри, а й прості дружинники та
  вої повинні були підтримувати фізичну форму в двобоях та полюваннях. Адже
  нерідко, як згадують літописи, не лише прості ратники, але й князі виходили на
  герць із ворогом, щоб закінчити війну “малою кров'ю”. 
  
  Одна з найдавніших  згадок про подібну боротьбу зафіксована  в
  нашому літописанні, дружинному епосі  та українських казках. Так, під
  992 р. оповідається про боротьбу Микити Кожум'яки  з печеніжином:  
  
"І розміривше межи обіма полкоми, пустиша к собі, і ястася, і почаста ся кріпко держати, і удави печенізина кріпко в руку до смерті і удари ім об землю".
  
  
Як бачимо, тут  чітко описаний прийом здавлення  та кидку через
  себе (об землю). В  тому ж літописі під 1022 р. подано опис боротьби
  князя Мстислава з косожином Редедею: 
  
"І яста ся бороти кріпко, і надолзе борющемася іма, нача ізнемагати Мьстислав, бя бо велдик і силен Редедя... удари ім об землю і винзе нож, і заріза Редедю... "
  
  
  
Іншим джерелом, що оповідає про борців, які жили за тисячоліття до нас, є
  билини. Оповідаючи про надзвичайні подвиги кращих хороборів-богатирів, їхні
  побратими та співці донесли до нас і видатні сутички та деякі прийоми
  оспіваних героїв: 
  Вивчав Добринюшка боротися, 
  
  Вивчав він  з крутою, з носка спущать... 
  
  Пройшла про  нього слава великая, 
  
  Майстер був  Добринюшка боротися, 
  
  Зшиб осударя  Іллю Муромця на сиру землю.... 
В даному випадку  описано кидок, який нині відомий  як
  підсічка. В билині “Ілля Муромець та Ідолище” описується застосування
  прийома, який нині відомий як кидок із захопленням двох ніг: 
  Старий козак  бо Ілля Муромець... 
  
  Хватив як його та за ноги, 
  
  І трахнув його об цегляну підлогу.  
Не менш красномовними є ілюстрації з Кеніксберзького літопису. Деякі
  малюнки показують розпал січей, коли, за словами літописців, “січа злая”
  починалась, і вої та дружини починали битися врукопаш. 
  
 
  
  
Відтак, як бачимо, традиції боротьби на наших землях такі ж древні, як і
  наша державність, а слава про давніх борців-героїв (як Микита Кожум'яка та
  Ілля Муромець ) живе в народі і по цей день нарівні з новітніми героями (Іван
  Корінь та Іван Піддубний). Однак, через довгу окупацію України сусідами, як відомо, бойові традиції окупаційною адміністрацією переслідувались. Це яскраво ілюструє створення "радянського" виду рукопашного бою - самбо: за легендою, під час його створення були включені усі національні види самооборони "радянських народів", однак українську боротьбу у ній не зазначили... 
 
  |  
| Кирило Кожум'яка. (Угрюмов Г.І. Випробування сили Яна Усмаря. 1796—1797.) |  
 
  
 | 
Немає коментарів:
Дописати коментар