Боротьба та різноманітні бойові прийоми наступу й
самооборони здавна використовувались на наших землях. Саме їх виникнення було
життєво необхідним для наших предків задля забезпечення обороноздатності
свого роду та землі своїх предків. Напрацьовані тисячоліттями борні з
ворогами військові уміння передавалися при посвяченні від старших
воїнів-професіоналів до юнаків, які ще лише починали опановувати військову науку.
Умовно цю науку можна поділити на дві категорії: мистецтво бою (вміння
майстерно використовувати зброю на полі бою) та бойове мистецтво (вміння
використовувати власне беззбройне тіло задля оборони та наступу). Обидві ці
бойові дисципліни, набуті тисячолітніми змаганнями з кочовиками та іншими
загарбниками, передавалися з покоління в покоління від найсильніших і
найспритніших воїнів юнакам. Бойові мистецтва та бойові навички були втаємниченим знанням, а тому не кожен
не кожен міг їх навчитися у майстра і не кожен міг їх опанувати.
|
Амазонкомахія. Фрагмент фризу з Боспору. ІV ст. до н.е |
Одним з найпоширеніших видів подібних бойових мистецтв серед індо-європейців,
до яких належать і наші предки, була боротьба, яка нині відома під ім'ям
класичної чи греко-римської. На її давнє поширення серед аріїв вказує маса сукупних
фактів, розкиданих по різноманітних джерелах: від “Ріг-веди” та “Іліади” з
“Одісеєю”, до знахідок в образотворчому мистецтві та традиційних видах
боротьби. Упевнено можна сказати, що подібним класичній боротьбі видам
бойових мистецтв понад чотири тисячоліття; її різновиди розійшлись із
пересуванням аріїв по всій Євразії. Та знання про боротьбу в цю добу ми майже
нічого не знаємо — Скіфія, як тоді називали нашу землю чужинці, була мало
досяжною для іноземних подорожників, а тому і описів про деталі життя давніх
воїнів ми майже не знаємо
Однак, перші більш-менш постійні неопосередковані згадки про поширення борцівських традицій на теренах України дійшли до нас з часів Русі. Боротьба в цю добу отримала потужний
поштовх для розвитку, адже не лише князі та бояри, а й прості дружинники та
вої повинні були підтримувати фізичну форму в двобоях та полюваннях. Адже
нерідко, як згадують літописи, не лише прості ратники, але й князі виходили на
герць із ворогом, щоб закінчити війну “малою кров'ю”.
Одна з найдавніших згадок про подібну боротьбу зафіксована в
нашому літописанні, дружинному епосі та українських казках. Так, під
992 р. оповідається про боротьбу Микити Кожум'яки з печеніжином:
"І розміривше межи обіма полкоми, пустиша к собі, і ястася, і почаста ся кріпко держати, і удави печенізина кріпко в руку до смерті і удари ім об землю".
Як бачимо, тут чітко описаний прийом здавлення та кидку через
себе (об землю). В тому ж літописі під 1022 р. подано опис боротьби
князя Мстислава з косожином Редедею:
"І яста ся бороти кріпко, і надолзе борющемася іма, нача ізнемагати Мьстислав, бя бо велдик і силен Редедя... удари ім об землю і винзе нож, і заріза Редедю... "
Іншим джерелом, що оповідає про борців, які жили за тисячоліття до нас, є
билини. Оповідаючи про надзвичайні подвиги кращих хороборів-богатирів, їхні
побратими та співці донесли до нас і видатні сутички та деякі прийоми
оспіваних героїв:
Вивчав Добринюшка боротися,
Вивчав він з крутою, з носка спущать...
Пройшла про нього слава великая,
Майстер був Добринюшка боротися,
Зшиб осударя Іллю Муромця на сиру землю....
В даному випадку описано кидок, який нині відомий як
підсічка. В билині “Ілля Муромець та Ідолище” описується застосування
прийома, який нині відомий як кидок із захопленням двох ніг:
Старий козак бо Ілля Муромець...
Хватив як його та за ноги,
І трахнув його об цегляну підлогу.
Не менш красномовними є ілюстрації з Кеніксберзького літопису. Деякі
малюнки показують розпал січей, коли, за словами літописців, “січа злая”
починалась, і вої та дружини починали битися врукопаш.
Відтак, як бачимо, традиції боротьби на наших землях такі ж древні, як і
наша державність, а слава про давніх борців-героїв (як Микита Кожум'яка та
Ілля Муромець ) живе в народі і по цей день нарівні з новітніми героями (Іван
Корінь та Іван Піддубний). Однак, через довгу окупацію України сусідами, як відомо, бойові традиції окупаційною адміністрацією переслідувались. Це яскраво ілюструє створення "радянського" виду рукопашного бою - самбо: за легендою, під час його створення були включені усі національні види самооборони "радянських народів", однак українську боротьбу у ній не зазначили...
|
Кирило Кожум'яка. (Угрюмов Г.І. Випробування сили Яна Усмаря. 1796—1797.) |
|
Немає коментарів:
Дописати коментар