неділя, 5 квітня 2020 р.

Мексиканські наркокульти і формування нової ідеології наркокартелів: ретаблос

Мексика, як важливий і стратегічний центр наркоторгівлі з кожним роком стає неконтрольованою центральною владою, а картелі набирають там повновладну силу, яка замінює державу. Мільярдні потоки і мафіозні армії за десятки років сформували особливий тип суспільства, у якому все яскравіше формуються власні культи, пов'язані з кримінальною діяльністю сотень тисяч людей. За сто років ці релігійні відмінності досягли такого рівня синкретизму, що сучасні вірування мексиканців складно віднести до християнських чи язичницьких. Сьогодні розглянемо одне з відображень таких культів - "ретаблос".

Давно пройшли ті роки, коли сучасні уявлення про вірування мексиканців формувалися романтичними творами Карлоса Кастанеди про шукачів одвічної істини через споживання пейоту. Нинішні неокульти Мексики все більше схожі на криваві оргії сатаністів з людськими жертвопринесеннями, капищами богині Смерті, відрубанням голів, четвертуваннями і обробкою черепів та інших частин жертв для амулетів та ритуалів. І все виставляється напоказ, ніхто не приховує цього. А релігія в країні, яка до цього вважалася чи не найбільш католицькою у світі, стала більше нагадувати середньовічні єресі або сатанинські секти.
Культ Хесуса Мальверде поширений у Мексиці і США. Особливо почитається цей невизнаний святий в мексиканському штаті Сіналоа.
Ретаблос - божевільні "ікони" мексиканських повій та наркоторговців
Ще з кінця ХІХ ст. мексиканці на свій лад переінакшили уявлення про вівтарний образ (retablo), і серед усіх верств населення почали набувати популярності "ікони"-подяки за несподіваний порятунок чи заступництво святих і вищих сил у скрутній ситуаціїдякували вищим силам за багатий врожай або міцне здоров'я близьких.
Зараз же ретаблос перетворилися на своєрідний релігійний арт. У більшості на них наркоторговці та повії дякують небесних покровителів за щасливе оминання халепи та успіхи у бізнесі.

Сучасні жителі Мексики кажуть «спасибі» святим наркоторговцям за те, що дядько Хуан виплутався із перестрілки із копами або конкурентним картелем, і неушкодженим і зміг прихопити з собою пару кілограмів кокаїну. Покажемо лише найяскравіші із них. За бажанням можете пошукати більше у мережі.

"Пресвята Діва Гваделупська, дякую тобі за зцілення мого чоловіка Филимона від жахливої лихоманки і діареї, які трапилися з ним після довгого запою. Він помирав, і ніщо йому не допомагало. Я довірила його тобі, і тепер він здоровий. Домінга. 21 грудня 1934".
"Мій син Фортіно переносив бочки з порохом, одна впала і вибухнула. Він дивом втік, і врятувався. Біля твоїх ніг дякуємо за це чудо. Сім'я Гарсія. 1959".

"Дякую Господу Вербовому, що мій чоловік Макаріо більше мене не б'є. До того ж він перестав напиватися, і тепер ми дуже щасливі. Феліса Монтес. 1960".

"Слава тобі, Господи, що нарешті на цьому кутку я зустрів кохання всього мого життя. Що було раніше, мені не важливо. Я закохався у неї, як тільки побачив. Я попросив її вийти за мене заміж, і вона прийняла мою пропозицію. Оскільки я - сирота, без братів і сестер, навіть без собаки, то тепер, після довгих років самотності, вона наповнить моє життя любов'ю і ніжністю. Хувентіно Роча, 1990".

"Дякую Пресвятій Діві Хукіліанській за віагру і за позбавлення від обтяжливого недуги. Тепер я можу задовольнити свою дружину у ліжку. Ніякі кошти мені не допомагали, і тоді я довірився тобі і спробував віагру. Тепер ми дуже щасливі. Присвячую тобі це ретабло за порятунок нашого шлюбу. Роберто Койоакан. Кінець 1990-х".


"Дякую Хесусу Мальверде за порятунок мене від загибелі. Коли ми дісталися до Каліфорнії, мій провідник збожеволів через велику кількість вжитих наркотиків.
Я довірив свою долю Хесусу і зміг врятуватися і втекти. Цим ретабло я показую те чудо. Хосе П. Художник: Альфредо Вільчіс, 1990".

"Дякую Пресвятій Діві за те, що Мистіко виграв чемпіонат по боротьбі без правил, перемігши Атлантіса на Арені Мехіко. Художник: Альфредо Вільчіс".


"Хесус Мальверде, дякуємо тобі за твій захист і заступництво. Більше години ми провели у важкому протистоянні, і, коли у нас вже майже закінчилися кулі, ми змогли втекти цілими і неушкодженими, прихопивши товар. Пабло Аурійя. Невідомий художник, 1975".


"Дякуємо святому Хесусу Мальверде за те, що послав нам хороший урожай марихуани. Нам вдасться виручити за нього багато грошей і накупити собі корів і поросят. Хуан і Хосефа Мірта. Художник: Сельва Прієто Саласар".


"Святому Серцю Ісуса присвячую я це ретабло в подяку за те, що моя дружина так і не дізналася, чому мене насправді вхопив інфаркт. Ночами я підглядав за своєю своячкою, коли вона йшла спати.
Вона роздягалася і фотографувала себе на телефон. Мене це так шалено збуджувало, що моє серце не витримало. Тепер мені краще, і я анітрохи не каюсь. Це було чудово, і ніхто у мене цього не відніме, адже до чого ж вона хороша, сучка. Той, що підглядає. Художник: Альфредо Вільчіс, 2002".

"Коли я повертався з концерту, то натрапив на якихось покидьків, які хотіли взути мене. Але вони нічого від мене не отримали. Тоді один з них вихопив ствол і приставив до моєї голови. Я схопив його, вихопив пістолет, але інший в цей час штрикнув мене ножем. Я впав і відчув себе огидно.
Ці двоє були явно під наркотиками. Тут той перший підняв пістолет і зібрався прикінчити мене. У цей момент я почав благати Святого Архангела Правосуддя. Раптово з'явився один мій приятель, і ці двоє кинулися навтьоки, не вбивши мене. Славно, що вчасно їх зупинив, друже. Художник: Альфредо Вільчіс".

"Рамон Тейес підносить це ретабло Святому Патріку в подяку за особисте знайомство з Мелом Гібсоном під час зйомок фільму, що проходили в його штаті. І він навіть взяв участь в масовці".


Тварини з нашої ферми засумували і втратили апетит. Ми не знали, що на них найшло. Вони абсолютно не їли, і ми боялися, як би вони не померли. Тому ми довірили їх Святому Немовляті Аточі, який чудесним чином зробив так, що всі тваринки одужали, ніби помолодшали і тепер виглядають краще, ніж раніше. Кури несуть багато яєць, корова дає більше молока, а поросята стали жирненькими. Дякуємо.
Я і моя сім'я просимо Святого Юду Тадея зупинити епідемію. Завдяки Святому Іуді ми не хворіємо коронавірусів COVID-19.

Естела Альберто, 2020

Ось такої химерної трансформації зазнала мексиканська релігія під впливом наркомафії за місцевих язичницьких і сатанинських культів. Однак, ретабло - це лише зовнішній прояв більш вражаючих і жорстоких культів, про які ми розповімо вам у наступній статті.

пʼятниця, 3 квітня 2020 р.

У Польщі знайшли скарб часів переселення готів на південь України

На Грубещівщині (колишні Холмщина-Підляшшя), поруч із сучасним кордоном України, селянин знайшов у полі скарб, імовірно вандалів, який заховали місцеві жителі під час навали готів у ІІІ ст. н.е.


У південно-східній Польщі знайшли скарб із 1753 римських срібних монет. Їх там, імовірно, залишили вандали під час наступу готів. Монети були знайдені в минулому році фермером Маріушем Ділем у поле неподалік від села Тихобуж (Чіхобуж) - поруч з кордоном України. Цінні предмети були розкидані і чоловік зібрав усе, що зміг, а потім повідомив про знахідку археологам у музеї Грубешова.
У підсумки фахівцям вдалося розкопати ще 137 динаріїв у радіусі до 100 метрів від того місця, де знайшов свої монети селянин. Також виявили вісім посріблених бронзових заклепок і, ймовірно, збереглися залишки дерев'яного або шкіряного гаманця.

Монети представляють собою срібні динарії 1-го і 2-го століть нашої ери, часів правління імператорів Нерви і Септимія Севера, що вказує на те, що скарб був залишений в кінці 2-го або на початку 3-го століття. В цілому монети важать більше 5,5 кг, що робить його найбільшим римським скарбом в провінції Люблін і одним з найбільших у Польщі.

Коли ці монети були в обігу, область Грубешова була населена вандалами - східнонігерманськими народами, які в кінці 1-го століття об'єдналися з Римом проти німецьких племен. У другій половині 2-го століття вони билися з іншими германськими племенами проти Римської імперії у Маркоманських війнах, але в останні два десятиліття століття ІІ ст. н.е. через тиск готів, що рухалися на південь, змусив вандалів піти на захід.
Скарб буде збережено і досліджено експертами з Варшавського університету. Цей процес займе не менше року. Музей Грубешова хоче виставити їх на огляд, але, з огляду на коронавірус, поки це буде онлайн-виставка.


четвер, 2 квітня 2020 р.

Епідемія "чорної смерті" після битви під Батогом

Після блискавичної перемоги над поляками під Батогом, Богдан Хмельницький не зміг розвинути перемогу через спалах епідемії "чорної смерті" на українських теренах. Втім, джерела показують, що вже тоді українське суспільство використовувало карантинні заходи для обмеження буйства пандемії. 

Після рішучої перемоги під Батогом 1-2 червня 1652 р. (детальніше про неї можете прочитати у цій статті), лідер української держави Богдан Хмельницький не зміг втілити свої задуми до кінця, і був змушений розпустити своє військо по домівках: саме в цей час Східною Європою з неймовірною швидкістю почала поширюватись "mors nigra" - "чорна смерть"
Найбільше пошесть лютувала на Покутті, Галичині, Холмщині, Волині та Поділлі. Пандемія була на скільки нищівною, що у деяких містах після епідемії залишалося заледве по кількадесят чоловік.

Щоб зупинити розповзання вірусів, Богдан Хмельницький запровадив карантинні заходи, і не лише заборонив тримати війська разом, а й мандрівки та будь-які пересування населення між населеними пунктами. Особливо це стосувалося переселення осадників до Слобожанщини: нажахані невидимою смертельною пошестю люди розбігалися у ще не заражені околиці козацької держави. У цей період це стало одним з головних поштовхів до заселень перших полків над Дінцем.

Татари та ногаї, як тільки дізнались про пошесть, зі швидкістю вітру втекли до Криму. Польське посполите рушення та гарнізони розбіглися світ за очіУсі справляли численні тризни за загиблими, і вичікували, допоки "чорна смерть" не покине меж України, щоб відновити війну.

Як бачимо, уже тоді, всередині XVII століття у нашому суспільстві було розуміння важливості карантину під час епідемій і їх суворо дотримувалися.

Сергій Дрозд

Наш ресурс оновлює роботу

Старі поціновувачі нашого ресурсу можуть насолодитися відновленням роботи нашого ресурсу.
Надалі ми плануємо розширити комунікаційні майданчики, і будемо максимально охоплювати соцмережі для контакту із вами та поширення наших матеріалів.
Наразі ми відкриваємо сторінку на фейсбук. Додавайтеся.

неділя, 19 липня 2015 р.

Давньоруська геральдична підвіска "мечника" із зображенням тризуба Володимира Святославича


Навесні 2012 року, в околицях селища Седнів (Чернігівська обл., Україна), що ототожнюється з давньоруським містом Сновськ, відомим по літописах з середини XI століття і розташованим на річці Снов, правій притоці Десни, була знайдена давньоруська геральдична підвіска.
Давньоруська геральдична підвіска "мечника"

Річка Снов, правий притоці Десни.
Підвіска виготовлена зі срібла. На стороні "А" вміщено зображення тризуба Володимира Святославича († 1015). Аналогічне зображення тризуба Володимира зафіксовано на геральдичних підвісках з Новгорода (Білецький 2004: 255-256, № 29), з Циблі поблизу Переяслава Південного (Білецький 2011: 44-45, рис.1; 2012: 447, 463, рис.12), а також на двох підвісках, які, імовірно, походять із Києва (Білецький 2004: 261, 262, 312, № 35, 36).
Срібна давньоруська геральдична підвіска: Тризуб Володимира Святославича († 1015) / Зображення меча типу V (Петерсон ...)
На стороні "Б" добре промальоване зображення меча типу V (Петерсон ...) клинок якого, на думку А.Н. Кирпічникова, завершується "летючою стрілою". Аналоги зображення "летючою стріли" ми можемо побачити на орнаментованому виробі з дерева, який походить зі Старої Ладоги.
Давньоруський меч типу V, знайдений на дні Дніпра біля острова Хортиця у Запоріжжі (Національний музей історії України, м.Київ): до реставрації / після реставрації.

Орнаментований дерев'яний виріб зі Старої Ладоги і схематична промальовка зображення. Друга половина X ст. Розкопки А.Н. Кирпічникова
Узголовок давньоруської підвіски типу "А" виконаний у вигляді голови тварини (вовка, дракона?). Подібні зооморфні закінчення можна зустріти на срібній ланцюга зі скарбу у Борисоглібського собору в Чернігові кінця XII - початку XIII століття і Оглаві стародавнього хреста з Національного музею Ісландії.
Малюнок-графіті на срібній чаші з Чернігова (птах?). / Срібний хрест з Національного музею Ісландії. X в. / Срібні плетені ланцюги зі скарбу у Борисоглібському соборі в Чернігові. Кінець XII - початок XIII ст.

Так само, схоже, зображення "летючої стріли" на підвісці з Седнева відображене на одній з трьох срібних із позолоченням чаш константинопольської роботи зі скарбу, що містить золоті і срібні прикраси, виявленого в 1985 році при археологічних розкопках дитинця у Чернігові (місце зберігання - Україна, Чернігів , Історичний музей, Арх.№ 239). На внутрішній поверхні чаші між медальйонами із зображенням святих нанесено декілька графіті, серед яких є схоже зображення трактоване у літературі як зображення птаха, тулуб якої утворено плетінкою.

Очевидно, що згадана підвіска була вірчим знаком особи, який представляла інтереси Володимира Святославовича. На думку А.Н. Кирпічникова, дана підвіска могла належати одному з мечників Володимира Святославича. Мечником у Стародавній Русі називали посадову особу на службі у князя. Його обов'язки, до яких належали і судові, прописані у зводі правових норм Давньої Русі "Руській Правді", проте єдиної думки з приводу його функцій у судовому процесі Давньої Русі у науковому світі дотепер немає.
Устрій дерев'яного циліндра.
/ Новгородський циліндр зі знаком Володимира Святославовича.

На думку ряду дослідників "Руської Правди", мечник наділявся владою для надання допомоги судді при відправленні правосуддя і виконання одного з найжорстокіших по "Руській правді" покарання - "потік і розграбування" (видача князю злочинця разом з дружиною і дітьми, передача усього майна на користь князя, за вирахуванням відшкодування збитку потерпілій стороні, і знищення житла). За вбивство мечника передбачався чималий штраф - 40 гривень, а нанесення побоїв каралося штрафом у 12 гривень. Крім судово-виконавчих функцій, він відповідав за збір податків. На це вказують відкриття, зроблені Новгородської експедицією Академії наук і Московського університету. Під час розкопок у Новгороді було знайдено два дерев'яних циліндра з вирізаними кириличними написами ділового змісту. На думку В.Л. Яніна, циліндри використовувалися у княжому господарстві як особливі замки на мішках.

На підставі археологічних даних датування знахідок має досить широкий діапазон - 973-1051 роки. Істотно уточнити один циліндр допомагає вирізаний княжий знак (у вигляді простого тризуба) Володимира Святославича, майбутнього хрестителя Русі, який правив у Новгороді в 970-980 роках.
Замки-бирки XI - початку XII ст. для замикання мішків із цінностями: а - із зображенням княжого знака; б - з написом: "Мечника Лазаря мішок" і зображенням меча; в - з літерою Н; г - з ім'ям "Хотен" (загальний вигляд, розгортка поверхні, розріз); д - з написом "Устя Ваги, мішок мечника, 3 гривні", зображенням меча і трьома зарубками; е - з п'ятьма зарубками; ж - із зображенням княжого знака (загальний вигляд, прорив, розріз)

В. Л. Янін зміг відновити втрачений текст і запропонував таке читання написи на циліндрі зі знаком князя Володимира Святославича: Мец'ніц' мех' Вь тіх' м (о) ті (х') Пол (...)'тв'ч' «. "Мец'ніц' мех'" - мішок мечника, судового чиновника з числа княжих людей; (Вь тіх' м (о) ті (х') »(- в тих мотках, обмотках (від мот'« моток »). Потім вказано ім'я мечника, мабуть, Полотвец. Циліндр використовувався як замок на зав'язаному мішка з частиною доходів, що призначалася мечнику по імені Полотвець.

Впродовж наступних 46 років розкопок було знайдено ще дванадцять подібних предметів, з яких шість несли на своїх поверхнях написи, що говорили про їх належність князю, або "Ємцю", або "Мечнику" (останній термін - синонім того ж "Ємця").
Зображення меча - графіті на візантійської монеті, знайденої у скарбі у Островському районі Псковської області в 1930 р.
На деяких вирізані князівські емблеми, на циліндрі "мечника" - меч (від цього атрибута влади відбувається і посадова позначення чиновника). Циліндр із згадкою "мечника" у своєму написі повідомляє про належний йому "міх" (мішок). На трьох знайдених тоді предметах зафіксована важлива деталь: короткий (поперечний) канал у них щільно забитий дерев'яною фіксованою пробкою, кінці якої обрізані врівень з поверхнею циліндра.

Поєднання всіх цих деталей прояснило призначення описаної серії предметів. Циліндри маркували зав'язаний мішок з часткою доходів, позначаючи належність мішка князю (тобто державі) або самому ємцю. Останній, згідно "Руської правди", отримував деякий відсоток від зібраних ним самим сум. Міх міг містити в собі хутро або інші цінності.


На цей час відома серія давньоруських підвісок, на яких князівські двозубці або тризуби супроводжуються зображеннями, що не мають відношення до геральдики Рюриковичів: "стяг" (Білецький 2004: 252, 313, 318 № 40, 53), "ріг" (Білецький 2004: 252 , 253, 318, № 53), "меч-молот" (Білецький 2004: 258, 259, 310, № 50: Білецький, Тарлаковскій 2011: 104-105). Подібні зображення зустрічаються, поряд з двозубцями і тризубами Рюриковичів, серед графіті на монетах (Нахапетян, Фомін 1994: № 74а, 259а; Добровольський, Дубов, Кузьменко 1991: 27, 69, 72, 78, 79, 105, 193, 229, 242 , 245, 251, 313, 327, 354, 369, 382, ​​412, 416, 427,)

Виходячи з вищесказаного можна зробити висновок, що підвіски зі знаком Рюриковичів були вірчими знаками осіб, яка перебували на службі у князя, і давали право здійснювати ті чи інші дії від імені або за дорученням князя.

Тарлаковський Леонід

субота, 18 липня 2015 р.

Воїни доби Давньої Русі X - XI століть на малюнках-реконструкціях Олега Федорова

Малюнки Олега Федорова посилаються на достовірних археологічні та наукові дані, багато з них створені для найбільших музеїв та приватних колекціонерів з Росії, України та інших країн. Його перу належать численні реконструкції давньоруських археологічних сторожитностей. Але найбільш відомий він власне малюнками-реконструкціями воїнів Давньої Русі.
Олег Федоров, "Атака дружини давніх русів,X століття"












 

Дружинна культура на Русі формувалася одночасно з давньоруською державністю і вмістила у собі етнічні, соціальні та політичні процеси IX - початку XI століть.

Як показують історичні матеріали, слов'яни, більшість населення давньоруських територій, у військово-технічному відношенні, було відносно беззахисним. У якості зброї вони використовували хіба що стріли, списи та сокири. Змінилася ситуація після того, як на територію Древньої Русі прийшли так звані "руси". На думку вчених, так у давні часи називали воїнів, що прийшли з Північної Європи. Разом з русами з'явилися і прогресивні для того часу предмети військового озброєння та захисту.
Навчання хлопчика поводженню з мечем і щитом, X століття. За матеріалами давньоруських та скандинавських поховань.
 Серед археологічних матеріалів нерідко зустрічаються дитячі дерев'яні мечі та інші "іграшкові" предмети озброєння. Наприклад, у Старій Ладозі знайдений дерев'яний меч з шириною рукояті близько 5-6 см і загальною довжиною приблизно 60 см, що відповідає розміру долоні хлопчика у віці 6-10 років. Таким чином у іграх проходив процес навчання навичкам, які повинні були стати у нагоді майбутнім воїнам у дорослому житті.
Воїни дружини Святослава в Болгарії, друга половина X століття.

Варто зауважити, що "руське" військо на початковому етапі свого існування вело виключно піші бої, що підтверджується візантійськими і арабськими письмовими джерелами того часу. Спочатку руси розглядали коней виключно як засіб пересування. Правда, і породи коней, поширені на той час у Європі, були досить низькорослими, тому тривалий час нести на собі воїна-вершника у повному озброєнні просто не могли.
Вершник Хозарського каганату з болгаро-аланської сім'ї. Кінець IX - початок X століття. За матеріалами С.А.Плєтньової, Дмитрієвський археологічний комплекс, катакомба №52

Аланський лучник Хозарського каганату, IX - початок X століття. За матеріалами С.А.Плєтньової, Дмитрієвський археологічний комплекс, катакомба №55
Вершник Хозарського каганату з багатої аланської сім'ї. Середина IX століття. За матеріалами С.А.Плєтньової, Дмитрієвський археологічний комплекс, катакомба №106

До кінця X століття все частіше траплялися військові конфлікти між загонами русів і військами Хазарського каганату, а також Візантійської імперії, які мали у своєму розпорядженні сильну і навчену кінноту. Тому вже у 944 році союзниками князя Ігоря у поході на Візантію виступили печеніги, загони яких складалися з легких вершників. Саме у печенігів руси почали купувати спеціально навчених коней для нового роду військ. Правда, перша спроба руських загонів у битві верхи на конях, розпочата у 971 році в битві під Доростолом, закінчилася погано. Однак невдача не зупинила наших предків, а так як власної кінноти їм все ще не вистачало, була введена практика залучення кінних загонів кочівників, що входили навіть до складу давньоруських дружин.
Знатний скандинавський воїн руської дружини. Середина X століття.

Київський дружинник X століття. За матеріалами розкопок М. К. Каргер Десятинної церкви Києва, поховання №108.
 Давньоруські воїни переймали у степовиків не тільки навички верхового бою, але і запозичували зброю і одяг, характерні для "вершницької" культури. Саме у той час на Русі з'явилися шаблі, сфероконічні шоломи, кистені, каптани, сумки-ташки, складні луки та інші предмети озброєння вершника і спорядження коня. Слова каптан, шуба, ферязь, сарафан мають східне (тюркське, іранське, арабське) походження, що відбиває, судячи з усього, і відповідне походження самих предметів.
Знатний воїн руський дружинник. Кінець X - початок XI століття. За матеріалами поховань могильника Шестовиці, Чернігівської обл.
З урахуванням того, що на більшій частині території Стародавньої Русі кліматичні умови були досить суворими, історики припускають, що при шиття руських каптанів могла використовуватися вовняна тканина. "На нього наділи шаровари, гетри, чоботи, куртку, і каптан парчевий з ґудзиками із золота, і наділи йому на голову шапку з парчі, соболеву" - так арабський мандрівник і географ X століття Ібн Фадлан описує поховання знатного руса. Про носінні русами широких шароварів, зібраних біля колін, - згадує, зокрема, і арабський історик початку X століття Ібн Руста.
Давньоруський воїн. Друга половина X століття. За матеріалами Т.А.Пушкіної, Смоленська обл, Гньоздовський археологічний комплекс.
 У деяких військових похованнях давніх русів були знайдені срібні, прикрашені сканью і зерниною, конічні ковпачки, які ймовірно є закінченнями головних уборів у формі ковпака з хутряною облямівкою. Вчені стверджують, що саме так виглядала виготовлена майстрами давньої Русі "руська шапка", форма якої, швидше за все, належить до кочівницьких культур.
Давньоруський дружинник у розпашному каптані з гаптованої тканини. Друга половина X століття. За матеріалами Т.А.Пушкіної, Смоленська обл., Гньоздовський археологічний комплекс, поховання Дн-4.
 Необхідність вести бойові дії в основному проти степових легкоозброєних вершників зумовила поступову зміну російського озброєння в бік більшої легкості і гнучкості. Тому спочатку цілком європейське (варязьке) зброя руських дружин часів походів на Візантію поступово набуло більш східні риси: скандинавські мечі змінилися шаблями, воїни пересіли з ладей на коней, і навіть важкий лицарський обладунок, який з часом набув широкого поширення у Європі, ніколи не мав аналогій у творах давньоруських зброярів.
Руський князь з дружиною. Перша половина XI століття. За матеріалами археологічних знахідок Києва, Чернігова та Воронезької обл.

Джерело.

пʼятниця, 7 листопада 2014 р.

Що їли наші предки в добу бронзи? (досвід арехеологічної реконструкції)

Кочовики, які жили в євразійських степах у IIІ-II тисячоліттях до нашої ери, не затримувалися надовго на одному місці і не будували міст (за рідкісним виключенням). Фактично єдиними свідоцтвами їхньої культури залишились кургани. У цих похованнях поруч з людськими останками археологи часто знаходять різноманітні глиняні судини: горщики, в яких варили їжу, посуд для пиття, парадні глечики, молочні воронки.

Реконструкція зовнішньості представників ямної та катакомбної культур

Кандидат історичних наук Н. Шишліна впродовж багатьох років разом з колегами проводить розкопки курганів на території Калмикії. Вчені зібрали безліч зразків ґрунту з глиняних посудин, знайдених в древніх похованнях, досліджували їх склад і вміст, щоб отримати уявлення про кулінарні рецепти древніх кочівників.
Розкладена їжа збагачує ґрунт фосфором, причому в рослинних продуктах його більше, ніж в м'ясних і молочних, тому за змістом цього хімічного елемента в зразку вдалося встановити, що було в горщику - каша, молоко або вода. У деяких судинах знайшли кістки тварин, імовірно залишилися після варіння бульйону. Останки найпростіших паразитів, наприклад ехінокока, показали, що степові племена їли печінку і нутрощі тварин.


У ґрунті з горщиків збереглися пилок і фітоліти - скам'янілі рослинні клітини. Багато з них вдалося ідентифікувати. Полин, рогіз і лободу, мабуть, використовували як приправу для каш. Кашу готували з необмолоченних зерен дикого ячменю і вівса: в судинах знайдені їх залишки. Скупчення пилку рослин дозволило припустити, що в деяких горщиках був відвар з трав - шавлії, м'яти або мед. Суп в епоху бронзи варили на бульйоні з м'яса та печінки і заправляли зерном грубого помелу, запашними пряними травами та щавлем. У двох посудинах виявилося багато мікропластинок від річкової та озерної риби - значить, кочівники готували і юшку з риби! У декількох судинах знайшли фітоліти конопель, пилок ефедри і лободи. Геродот писав про знайомство скіфів з наркотичними властивостями конопель, але, виявляється, її вживали вже в бронзовому столітті.


Н. Шишліна припустила, що в зразках ґрунту, узятих в області "шлунку" померлих, теж могли зберегтися залишки їжі. І дійсно, вдалося виявити залишки зернових, фітоліти і пилок злаків, а також пилок солодки, лободи та ефедри. Збіг вмісту шлунків і глиняних горщиків вказує, що поминальна їжа багато в чому збігалася зі звичайними щоденними стравами: м'ясний бульйон, юшка, супи з додаванням великої кількості трав, каша, настої-чаї з диких трав, можливо, мед.

Але, мабуть, не завжди їжа була корисною і здоровою: деякі з похованих явно страждали від шлунково-кишкових членистоногих паразитів. Знайдені в судинах і шлунках спори грибка і останки кліщів свідчать, що продукти були заражені мікроорганізмами. Карієсу на зубах жителів степів доби бронзи практично немає, але помітний зубний камінь - результат пиття поганої води і порушення обміну речовин. Незважаючи на це тривалість життя степових кочівників бронзового століття була досить високою - близько 40 років, а деякі доживали до глибокої старості - 60-65 років.


У центрі Львова знайшли давнє поселення слов'ян

Знахідка може істотно удревнити походження міста.
Поблизу сучасного центру Львова, на вулиці Веселій, 5, де розпочалося будівництво готелю, археологи виявили поселення давніх слов'ян. На глибині знайшли господарські ями, у заповненні яких були уламки ліпного посуду та пряслиця – тягарці, які насаджували на веретено. - See more at: http://tvoemisto.tv/news/u_tsentri_mista_znayshly_poselennya_slovyan_shcho_zhyly_tut_do_zasnuvannya_lvova_66931.html#sthash.q3O5Vgbm.dpuf


Поблизу сучасного центру Львова, на вулиці Веселій, 5, де розпочалося будівництво готелю, археологи виявили поселення давніх слов'ян. На глибині знайшли господарські ями, у заповненні яких були уламки ліпного посуду та пряслиця – тягарці, які насаджували на веретено. - See more at: http://tvoemisto.tv/news/u_tsentri_mista_znayshly_poselennya_slovyan_shcho_zhyly_tut_do_zasnuvannya_lvova_66931.html#sthash.q3O5Vgbm.dpuf

Поблизу сучасного центру Львова, на вулиці Веселій, 5, де розпочалося будівництво готелю, археологи виявили поселення давніх слов'ян. На глибині знайшли господарські ями, у заповненні яких були уламки ліпного посуду та пряслиця – тягарці, які насаджували на веретено. Попередньо дослідники датують знахідки серединою VII ст. н.е. та відносять до празько-корчацької археологічної культури, повідомили у Рятівній археологічній службі.
Попередньо дослідники датують їх серединою VII ст. н.е. та відносять до празько-корчацької археологічної культури, повідомили у Рятівній археологічній службі. - See more at: http://tvoemisto.tv/news/u_tsentri_mista_znayshly_poselennya_slovyan_shcho_zhyly_tut_do_zasnuvannya_lvova_66931.html#sthash.q3O5Vgbm.dpuf

Окрім цього, на вул. Веселій археологи виявили та дослідили культурні нашарування, рештки забудови та уламки артефактів, зокрема люльок та кераміки, XV-XVIII ст. Археологічні роботи лише розпочалися.

«У часи середньовіччя це було давнє Краківське передмістя. Однак, як засвідчують результати цьогорічних археологічних досліджень, ця територія була заселена задовго до 1256 року. Тобто традиція безперевного загосподарювання цієї території є принаймні на 600 років старшою за першу писемну згадку про Львів.

Втім, це ще не означає, що нам треба переглядати офіційну дату заснування міста, але нова інформація суттєво доповнює ранню його історію і ще раз підтверджує місце розташування того ядра, з котрого розвинувся давньоруський Львів. У 1992 р. археологи вже знайшли рештки поселення празько-корчацької культури під час досліджень на місці будівництва готелю "Золотий Лев" (сучасний ринок «Добробут»), яке розташоване на відстані приблизно 150 м на південь від теперішнього місця розкопок. Тоді це була перша така знахідка на території Львова. Археологам провели масштабні дослідження і розкрили культурний шар на глибину до дев’яти метрів», -  розповів  директор НДЦ «Рятівна археологічна служба» Інституту археології НАН України Олег Осаульчук.
Поблизу сучасного центру Львова, на вулиці Веселій, 5, де розпочалося будівництво готелю, археологи виявили поселення давніх слов'ян. На глибині знайшли господарські ями, у заповненні яких були уламки ліпного посуду та пряслиця – тягарці, які насаджували на веретено. - See more at: http://tvoemisto.tv/news/u_tsentri_mista_znayshly_poselennya_slovyan_shcho_zhyly_tut_do_zasnuvannya_lvova_66931.html#sthash.q3O5Vgbm.dpuf


Поблизу сучасного центру Львова, на вулиці Веселій, 5, де розпочалося будівництво готелю, археологи виявили поселення давніх слов'ян. На глибині знайшли господарські ями, у заповненні яких були уламки ліпного посуду та пряслиця – тягарці, які насаджували на веретено. - See more at: http://tvoemisto.tv/news/u_tsentri_mista_znayshly_poselennya_slovyan_shcho_zhyly_tut_do_zasnuvannya_lvova_66931.html#sthash.q3O5Vgbm.dpuf
Поблизу сучасного центру Львова, на вулиці Веселій, 5, де розпочалося будівництво готелю, археологи виявили поселення давніх слов'ян. На глибині знайшли господарські ями, у заповненні яких були уламки ліпного посуду та пряслиця – тягарці, які насаджували на веретено. - See more at: http://tvoemisto.tv/news/u_tsentri_mista_znayshly_poselennya_slovyan_shcho_zhyly_tut_do_zasnuvannya_lvova_66931.html#sthash.q3O5Vgbm.dpuf

субота, 1 листопада 2014 р.

Шкільна форма учнів Закарпаття до приходу совєтів

Так виглядала шкільна форма в українській школі в 1937-му році. Наші терени тоді ще не окупували совєти...
На фото -  закарпатські діти у школі села Богдан (1937 рік).

субота, 25 жовтня 2014 р.

На Волині корупціонери сільради продали давньоруське городище

На Волині працівники Одерадівської сільради продали у приватну власність Коршівське городище (IX – XIII ст.) часів Русі, яке має статус археологічної пам'ятки національного значення. Корупціонери поласились на пам'ятку через те, що угіддя являють собою луги з древніми валами. Працівники Волинської обласної прокуратури встановили, що службові особи Одерадівської сільської ради Луцького району 1997–2000 років незаконно передали у приватну власність громадянам понад два гектари земель історико-культурного призначення.  Кримінальну справу стосовно приватизації городища відкрили ще в 2009 р., однак, як бачимо, справу навмисно затягують і по сьогодні.

Досліджувати городище почали ще у 30-х роках. Археологічні розкопки тут проводив Зигмунд Леський та інші польські фахівці. Розкопки проводили і за радянських часів. Багато експонатів з городища стали експонатами Волинського обласного краєзнавчого музею.

Цінність цієї пам'ятки національного значення, за словами Сергія Панишка, у тому, що це городище, розміщене на території Одерадівської сільради,і є однією з найбільших існуючих на Волині таких пам'яток археології. Територія городища - понад 5 гектарів. Дослідження свідчать, що тут було давньоруське місто, а вже у післямонгольські часи тут стояв замок місцевого феодала.  Виявляли і цікаві знахідки і VI–VII століть. Городище збереглося у гарному стані, і археологи могли б тут відкрити ще не одну сторінку нашої історії. Однак, для цього треба покарати винних і повернути землю державі.