понеділок, 17 грудня 2012 р.

Знищення Києва: у листопаді – грудні 1240 року монгольське військо взяло штурмом стольне місто Київської Русі

На Старокиївській горі біля Історичного музею стоїть непримітний монумент, із трьох боків оточений будівельним парканом. Цей камінь поставили над місцем, де археологи знайшли багато сотень непохованих кістяків останніх захисників давнього Києва. Саме тут на початку зими 1240-го відбувався фінальний акт драми, яка розпочиналася ще за 17 років до того.
 
Ворог на горизонті
 
У далекому 1223 році до руських князів звернулися по допомогу проти невідомого на той час народу половецькі хани. Незнайомці виявилися передовими загонами монголів – 25-тисячний корпус на чолі з Джебе та Субедеєм. Князівський з’їзд у Києві вирішив подати руку степовим сусідам – до половців вирушила не­чувана до того на Русі рать – близько 60 тис. вояків майже з усіх земель. Та окремі дружини князів-Рюриковичів так і не злилися в єдину армію. Й рухалися вони окремо, й у бій вступали не всі разом, а як кому заманеться. Тож монголи легко перемогли руських воїнів та половців, багатьох князів убили, хтось утік, кинувши напризволяще своїх бійців. Одні літописи свідчать, що тоді загинуло 10 тисяч руських воїнів, інші – 30 тисяч… Потім у народі говорили, що саме тоді, на річці Калка, загинули билинні богатирі, й боронити Русь стало нікому.
 
Монголи рушили на Київ, який лишився без захисту, й підійшли до Новгорода-Свя­то­полча (на півдорозі між Каневом і Трипіллям). Проте невелике монгольське військо тоді не наважилося заглиблюватися в густо заселене Середнє Под­ніпров’я. Здавалося, страшна небезпека минула, тож руські князі знову розпочали чвари за колишній стольний град Володимира та Ярослава. В ті часи казали, що Київ легше здобути, ніж утримати. Інколи внаслідок князівських суперечок місто зазнавало жорстоких погромів. Тож іще до монгольської навали населення Києва скоротилося з майже 100 тис. до якихось ­30-40 тис. Місто нагадувало дуже схудлу людину в старій розкішній одежині.
 
У 1236–1237 роках на кордонах Русі знову з’явилися монголи. Восени 1237 року вони порівняно невеликим вій­сь­ком у 30–50 тис. рушили на Північно-Східну Русь і вщент винищили міста Рязанського та Во­ло­ди­миро-Суздальського князівств. Після цього посунули на причорноморських ­половців. Хан Котян утік під захист угорського короля, а більшість рядових половців при­мусово інкорпорували до монгольського війська, й вони склали його найчисельнішу частину. Вже восени 1239 року хан Менгу, двоюрідний брат головнокомандувача монголів, хана Бату, взяв Переяслав та підійшов до берегів Дніпра навпроти Києва. Укріплення міста справили на полководця величезне враження, тож Менгу не наважився на штурм. Орда спалила Чернігів і рушила вгору по Десні, знищивши Путивль, Глухів, Рильськ.
 
Місто без князя
 
У Києві на той час тривала круговерть «князів-на-добу». Коли хан Менгу підійшов 1239 року під Київ та запропонував київському князю Михайлові Всеволодовичу здатися, той відмовив монголам, але потім подався в Угорщину. Київ захопив Данило Романович, та сісти в місті не наважився й поставив посадником волинського боярина Дмитра. Тож у найстрашнішу мить свого існування стольний град залишився без князя. А князь був не просто адміністративним керівником міста. Перш за все, князь – це вмілий та авторитетний полководець, а його дружина – професійне військо, суттєвий додаток до невеликого на той час міського ополчення.
 
У Києві чекали на орду, більшу за все міське населення разом із жінками та дітьми. До міста сунуло військо чи не втричі більше, ніж 1237 року проти Північно-Східної Русі – землі України могли прогодувати взимку значно численнішу кількість загарбників. Полонений монгол – Товрул – розповідав, що крім хана Бату під Київ рушили Урдюй, Байдар, Бірюй, Кайдар, Бєчак, Менгу, Ґуюк, Субедей, Бурундай та багато інших Чингізидів і видатних монгольських полководців. Літописи стверджують, що монгольське військо наповнило собою всю Руську землю.
 
Давній Київ складався з трьох частин – Подолу, Верхнього міста з кількома кінцями-передмістями та Печерська, де навколо монастирів були значні ремісничі посади. Літопис оповідає про оборону найбільш укріпленого Верхнього міста, але ми не знаємо – чи всі захисники зосередилися саме тут, чи просто свідок подій розповідав літописцю тільки те, що бачив сам. Єдине, в чому переконані історики, – оповідь про взяття Києва монголами, вміщена в Га­лицько-Волинському літописі, записана зі слів очевидця.
 
Та навіть укріплення лише Верхнього міста були надзвичайно довгі. Місто Ярослава сягало сучасних Львівської площі, Золотих воріт та майдану Незалежності. Найзручнішим напрямком штурму монголи визначили Лядські ворота – трохи вгору від сучасного майдану Незалежності. Й справді, важко не погодитися з Бату. Адже в усіх інших місцях оборонні вали збудовані на значному підвищенні, тож і стінобитні машини мали рухатися та стріляти вгору. А тут по замерзлому болоту монгольське військо могло дістатися до самих стін, та ще можна було стріляти по захисниках та укріпленнях із підвищення навпроти – від сучасного готелю «Україна».
 
Облога
 
Джерела подають різні відомості щодо тривалості облоги. Одна зі східних хронік говорить про 9 днів. Найдокладніший Галицько-Волинський літопис у складі Іпатіївського зводу не містить точних дат, лише оповідає про облогу як протяжну в часі подію. Більшість північних літописів – Лаврентіївський, Володимирський, Суздальський, Тверський просто наводять дату взяття міста – день святого Миколая, або 6 грудня. Інші – Псковський І, Авраамки та Супрасльський літописи містять оповідь про те, що облога тривала «10 тижнів та 4 дні» з 5 вересня по 19 листопада й що місто впало в понеділок 19 листопада. 1240 року 19 листопада справді припадало на понеділок, тож ці повідомлення, попри їх пізнє походження, також, імовірно, мають давнє протоджерело з часів київського погрому.
 
Та скільки б не тривала облога, але Галицько-Волинський літопис досить докладно описує її останні дні. Монголи довго били по стінах та валах облоговими пристроями, «пороками», й урешті-решт зруйнували частину стіни. Бій за цей пролам тривав майже добу, ще добу загарбники перепочивали – занадто значними були втрати. За цей час захисники змогли перегрупуватися – відступити на лінію колишнього міста Володимира (від фунікулера до перетину вулиць Володимирської та Великої Житомирської й далі до Пейзажної алеї). Ці укріплення вже майже два сторіччя стояли занедбані, але кияни встигли за добу трохи їх полагодити. За цю саму добу перепочинку люди з Верхнього міста також встигли сховатися всередині нового кола укріплень. Та напевно старі фортифікації так і не вдалося довести до ладу: ординці досить швидко вдерлися через Софіївські ворота (пізніше Батиєві – їх місцезнаходження позначене на бруківці сучасної вул. Володимирської). Захисники міста використовували для оборони кожен будинок – найбільше люду набилося до мурованої Десятинної церкви. Бій навколо неї тривав досить довго. Не так давно археологи знайшли залишки недобудованого підземного ходу, який устигли прорити оборонці храму в бік київських ярів. Та під ударами «пороків» муроване склепіння собору обвалилося на голови останніх киян, які намагалися знайти в його стінах порятунок.
 
Майже всі мешканці міста були вирізані або виведені в полон. Із воїнів, як відзначає літописець, життя зберегли тільки воєводі Дмитрові на шану його мужності. 1246 року Київ відвідав мандрівник Плано Карпіні. Він писав, що в колись велелюдному місті залишилося ледве 200 будинків – приблизно від 1,5 до 2-х тис. мешканців.
 
 
 
Не кінець історії
 
Усередині ХІХ сторіччя дехто з російських та польських іс­то­риків-публіцистів незалежно одні від одного висунули теорію про перенесення політичного центру Русі до Во­ло­ди­ми­ро-Суздальської землі, повне спустошення Подніпров’я монголами та подальшу його колонізацію вихідцями з Галичини й Волині. Росіяни намагалися таким чином закріпити лише за собою весь цивілізаційний (читай геополітичний) спадок Давньої Русі, а поляки обґрунтовували свої права на території до Дніпра та Чорного моря, нібито освоєних по монголах польськими колоністами. Проти цієї сумнівної теорії виступив Михайло Грушевський, який писав про перенесення політичного центру з Києва до Галицько-Волинської Русі.
 
Врешті-решт усі ці історики помилялися в головному – життя в Києві не припинялося. Як показали сучасні археологічні дослідження, люди й далі жили в усіх районах міста, хоча щільність населення була значно меншою. Київ залишався митрополичою столицею Русі. Мало місто й свого князя – зі здрібнілих чернігівських Рюриковичів. Зрозуміло, багатство Києва, його ремесла, духовна культура вже не сягали вершин доби розквіту Давньої Русі. Та занепад стольного града розпочався ще до монголів. Уже в ХІІ сторіччі на Русі постали нові політичні й культурні центри – не тільки Володимир, Залєський та Галич, а й Новгород, Смоленськ. Власне, в усіх цих центрах києворуський спадок зна­йшов своїх спадкоємців та був примножений. Коли 1300 року київський митрополит Максим утік із Києва до Володимира від кривавої усобиці між Ногаєм і ханом Токтою, митрополію на Півдні було швидко відновлено. А Київське князівство Геди­мі­новичів-Олельковичів у XV сторіччі стало логічним продовженням історії Київського князівства Рюриковичів, поки політичне й культурне відродження Києва знову брутально не перервав погром Кримською ордою 1481 року. Проте й після цього страшного погрому Київ швидко відродився.
[1663]
 
БАТУ-ХАН


Бату-хан (в руській традиції ­Батий, 1201–1255 рр.). Малюнок з китайського манускрипта ХІІІ ст. Батий керував походами монголів у Східну Європу у 1237–1243 роках і розширив межі імперії, заснованої його дідом Чингізханом до берегів Дністра.
Андрій Плахонін. Український тиждень

четвер, 13 грудня 2012 р.

ТОП-6 археологічних знахідок 2012 року

http://vf-ndc-oasu.ucoz.ru/ ТОП-6 археологічних знахідок 2012 року - рейтинг найцікавіших розкопок українських археологів в нинішньому році, склала редакція видання Аргументы и Факты – Украина.

1. Біля села Лікареве Новомиргородського району Кіровоградської області знайшли невідомі раніше науці палеолітичні стоянки, вік яких - більше 40 тисяч років. Ймовірно, там жили неандертальці, за однією з версій - предки сучасної людини, за іншою - просто людиноподібні істоти. Знайдені там людські кістки можуть свідчити чи то про канібалізм неандертальців, чи то про їх смертельні хвороби.


2. На території Попаснянського району Луганської обл. знайдені останки річної ставки ханів Золотої Орди XIV сторіччя. Археологи почали розкопки на березі Північного Дінця після того, як дізналися, що протягом тривалого часу місцеве населення знаходить там стародавні татарські монети і начиння. Археологи під час свого рейду виявили понад 3 тисяч мідних і срібних монет, заготовки для їх карбувань, залізні сокири, мідні та срібні жіночі прикраси і монети.



3. На Волині в районі Шацьких озер розкопали земний Рай. Це поселення, яке згадується в стародавніх літописах, належало князю Юрію Долгорукому, коли він правив на Київському престолі. Долгорукий і «подарував» незвичайна назва невеличкого селища. А Володимир Васильків, племінник Данила Галицького, проїжджаючи повз Раю тяжкохворим, зупинився в ньому відпочити. І видужав серед мальовничої і цілющою природи. Серед знахідок археологів немає звичайних знарядь праці. Однак, виявлено багато хрестиків, жіночих прикрас, гребенів і вкрай рідкісна підвіска-амулет із зображенням архангела Михаїла - такі могли носити хіба що князівські персони(на головному фото).

4. На дні Чорного моря в районі Миколаївської області знайдені дві грецьких амфори приблизно V століття до н.е. Припускають, що на цьому місці 2,5 тисяч років тому затонуло античне судно, яке перевозило вантаж в глиняних ємностях, призначених для зберігання вина або оливкової олії. Не виключено, що знахідки в цьому місці ще не вичерпані. Але саме судно навряд чи збереглося, адже, швидше за все, було зроблено з дерева.

5. На території заповідника «Херсонес Таврійський» у Криму випадково знайшли два древніх склепи, поховання в яких, швидше за все, відносяться до візантійського періоду - V-VI століть. В одній з могил на останках жінки знайшли цікавий артефакт - скляний браслет зі стилізованим рослинним орнаментом, який дуже добре зберігся. Вчені припускають, що знайшли унікальне поселення, яке продовжують досліджувати.


6. На Київщині, у Вишгородському районі, пошуки заміської резиденції княгині Ольги дали рясний урожай з більш ніж 1 тисяч артефактів Х-ХІ століть: металеві наконечники стріл, ніж, фрагменти жіночих прикрас, ґудзик і уламки кераміки, а також інші предмети побуту і прикраси.

«Коли найдавніші люди вели в основному кочовий спосіб життя, предки багатьох з них транзитом проходили через територію України. Адже у нас проходив шлях до Чорного і Азовського морів. Крім того, завжди був досить-таки м'який клімат, при якому ґрунт ніколи не покривався льодовиком. Тому мимохідь у нас побували багато народів Європи та Азії. Крім того, тут напевно часто відсиджувалися до тепла племена з Сибіру і Скандинавії. І кожен «гість» міг полювати на тих же мамонтів, чиї кістки зараз знаходимо. І, звичайно, залишив свій слід. Так що в нашій землі - хмара історичних та археологічних цінностей захована. Головне - їх виявити», - розповів відомий археолог, кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту археології НАНУ Михайло Відейко.

Як раніше повідомляли ЗМІ, днями в околицях міста Щастя Луганської області знайшли останки мамонта, вік яких, імовірно, від 10 до 30 тисяч років.

четвер, 29 листопада 2012 р.

Данило Братковський: забутий і повернений діяч, поет та герой українців


26 листопада у Луцьку відбулись урочисті заходи з нагоди дня пам'яті Данила Братковського – видатного лучанина, патріота, україн­ського шляхтича, захисника православної  віри і талановитого поета-інтелектуала. Ім’я видатного українця було несправедливо забуте, а тому громадські та культурні діячі Волині та Луцька вирішили повернути із небуття й забуття його творчу спадщину своїм землякам та історію його життя та подвигу. 
Забутий патріот з Волині часів Мазепи
Данило Богданович Братковський народився у другій половині XVII століття. Належав він до старовинного українського шляхетського роду, який був розповсюджений у Брацлавському та Волинському воєводствах. Варто зауважити, що жоден з представників цього гербу не піддався спокусі покатоличення і не зрікся національної самобутності. Характерними особливостями Данила було ревне відстоювання батьківської віри й української ідентичності та ідеї. Він увійшов до історії як один з найактивніших захисників православ’я свого часу.
Під час навчання та служби при дворі польського короля доля його звела з Іваном Мазепою, з яким він неодноразово пересікався в подальшому. Сам Данило фактично зразу став впливовм і активним громадським і культурним діячем того періоду не лише на Волині, але і в межах Правобережної України, і саме завдяки його заходам із захисту православної віри. На початку 80-х рр. XVII ст. католицьке й уніатське духовенство розгорнуло у Речі Посполитій новий наступ на православну церкву: у Любліні намагалися скликати об'єднавчий церковний собор. Українська громадськість чинила активний спротив утискам української церкви, і не останню роль у боротьбі відіграла депутація Луцького православного братства, у складі якої був і Данило Братковський. Після виступу у Люблині він полум’яно відстоював віру на численних сеймиках Київщини та Волині.
У 1697 року Данило Братковський видає у Кракові збірку віршів «Світ, оглянений по частинах», написаних старопольською мовою. Варто зауважити, наклад видання як на той час був надзвичайно великим - 4 тисячі примірників. Вірші мали сатиричне спрямування («Диспут убогого з паном», «Банкет на сеймику», «Рівність» та ін.). Це гостра сатира, що викриває принижене становище бідних православних українців у Речі Посполитій, де на той час для них існували чіткі станові та релігійні обмеження. У своїх віршах український шляхтич поєднав бароковий гуманістичний стиль з сатиричним осмисленням реальності.
Але свої знання і вміння Братковський використовував не лише у кабінетах і сухих теоріях. Він не боявся брати участь у виступах і повстаннях проти поляків. 1700 р. Данило відвідав гетьмана Івана Мазепу з поханням приєднати Правобережжя до Гетьманської Дежави, однак, не добившсь підтримки, взяв участь у повстанні під проводом Семена Палія. При цьому, його внесок у повстання був наскільки значним, що воно поширилось майже на всю Правобережну Україну, Галичину та Волинь. Відозву Братковського до українців Семен Палій назвав такою ж гострою та разючою, як і козацькі шаблі. Але 1702 року його схопили польські жовніри разом з відозвами та листами до Палія та Мазепи.
За тогочасними законами його могли одразу ж розстріляти, однак, через благородне походження, його ув'язнили і піддали шляхетському суду. Впродовж місяця, знаходячись у заточенні в Луцькому замку, він впорядковував з нотаріусом свої господарсько-фінансові справи, складав заповіт нащадкам і готувався до мученицької смерті. Так як на слідстві він ні в чому не зізнався, і нікого не видав, через місяць йому було присуджено три рівні тортур (в т.ч. дибу). 26 листопада 1702 року його вивели на ешафот, де суддя запропонував уникнути смерті каяттям за участь у повстанні і вибаченням перед королем. Але патріот-Братковський категорично відкинув пропозицію зрадити свою справу, і навіть взяв на кпини цю ідею. Як пишуть в літописах, він був «сім разів мордерсько зістав стятий», тобто йому почергово повідрубували руки, ноги, голову, а потім ще й навпіл розітнули тулуб. Як виявилось, його головний твір «Світ, на сім частин розділений» виявився пророчим для автора твору…
Але поневіряння українського патріота не закінчились і після мученицької смерті. В історичному сенсі його доля нагадує епопею з Мазепою: в оцінках сучасників та наступних дослідників-поляків йому наліпили ярлик «зрадника», а тому про його діяльність та творчість намагались не згадувати. Якщо ж ім’я Братковського десь і виринало, то лише у темному і неприглядному світлі. В російській історіографії про нього взагалі намагались не згадувати, адже він був наближеним до Мазепи.
Місія можлива: повернути героя українцям
До XIX століття про Братковського несправедливо забули. Взагалі. З попелу забуття його повернув  Михайло Драгоманов у своїх історичних дослідженнях. Це надихнуло Михайла Старицького зробити Братковського головним героєм його драми «Остання ніч», до театральної постановки якої Микола Лисенко написав музику. Але в радянські часи про нього знову «забувають» - більшовикам потрібні були інші герої.  
У 80-х роках ХХ століття, в часи горбачовської перебудови, ім’я великого українця повертає Валерій Шевчук: у статті «Діамант у попелі» відомий літературознавець привернув увагу українства до героїзму та творчості луцького шляхтича. Зі здобуттям незалежності, на поч. 90-х, одну з вулиць його рідного Луцька перейменували на його честь. Але найвагоміших результатів у цій справі вдалося досягнути лише у новому тисячолітті: у 2002 році, відзначаючи 300-річчя з дня страти Данила Братковського,  провели першу науково-практичну конференцію, присвячену видатному лучанину. На ній у громадських та культурних діячів Волині та Луцька народилася ідея повернути Україні ім'я героя та поета, який пішов на мученицьку смерть за ідеали рівності, свободи України та православ’я. Тогочасний голова братства Луцького Хрестовоздвиженського Братства Андрія Первозваного Андрій Бондарчук доклав багато зусиль для видання головного його  твору - «Світ, оглянений по частинах». Гроші на книгу збирали усією громадою, що дозволило 2004-го року виддрукувати його український переклад, здійснений чи не найкращим знавцем барокової української літератури Валерієм Шевчуком.

Тоді ж почалися пошуки його останків у братській Хрестовоздвиженській церкві, де він заповів себе поховати. Адже псля приходу більшовиків храм перетворили на планетарій, а поховання в крипті були сплюндровані. Після довгих пошуків були віднайдені кістки понад півсотні похованих там людей, з-поміж яких, безперечно, і прах великого поета. Цей факт перетворює маленьку луцьку церкву на пам’ятку національного значення. До неї приходять поклонитися могутньому духу і звитяжній самопожертві патріота, вислови якого увійшли до цитатника націоналістів.    

Творчість Данила Братковського актуальна та цікава і нині. Вона надихнула відомого українського співця Тараса Компаніченка на дослідження його доробку. Він, та його «Хорея козацька» взяли до свого репертуару численні твори українського поета. Вони идо лучились до ініціативи Художнього музею м. Луцька, який декілька років поспіль проводить мистецькі акції по вшануванню великого предка.   
Цьогоріч, на 310-і роковини з дня страти Данила Братковського, вперше відбулась
страдна хода останнім шляхом, яким вели засудженого до місця страти: від замку Любарта до Ринкового майдану. Особливістю цієї події стало те, що її вперше спільно провели усі патріоти краю: Художній музей (відділ ВКМ), Козацьке Стрілецьке Братство, Хрестовозвиженське Братство Андрія Первозваного, українське духовенство Волині та Луцька (КП). До того ж, на стіні приміщення Хрестовоздвиженського Братства, до якого належав луцький шляхтич, цього року розмістили проект майбутнього рельєфу меморіальної дошки, присвяченій Данилові Братковському (за поектом художника Миколи Кумановського й за підтримки книговидавця, отамана Козацького Стрілецького Братства, Віктора Федосюка).
До того ж, традиційними для Луцька стали т.зв. «дні Братковського»: в 20-х числах листопада щороку проводяться поминальні обіди і панахиди з мітингами в історичній частині міста. Для шкіл столиці Волині стали традиційними «Уроки Братковського», покликані виховувати у молоді патріотичні почуття та любов до України. І на цьому громадські та культурні діячі не збираються зупинятися. Наступного року і в подальшому  заходи планують проводити в історичному, реконструкторському стилі – у строях та антуражі того часу. Паралельно має проводитись науково-просвітницька робота симпозіуму-практикуму «Данило Братковський – митець і герой», із залученням найвідоміших українських істориків, мистецтвознавців та художників.

























Але найголовнішим завданням для лучан є початок процесу канонізації Данила Братковського, і зачислення його до мучеників за православну віру. Адже він свідомо обрав цей шлях, заповівши: «Синам і дочкам своїм наказую, щоб вони держалися тої віри, за яку я вмираю»!
Сергій Дрозд

четвер, 15 листопада 2012 р.

Володимир-Волинський історичний музей поповнився скарбом

У Володимирі-Волинському археологи знайшли срібні вироби давньоруського часу: колти, сережки, намистини, натільні хрестики. 

Наприкінці серпня у Володимирі-Волинському на території гімназії №4 розпочали земляні роботи, щоб прокласти нові комунікації. Колись на цій території був посад літописного міста Володимира, так зване урочище Апостольщина. У дев’яностих та на початку двотисячних тут вже працювала археологічна експедиція під керівництвом Святослава Терського. Тобто, місце однозначно багате на знахідки. Тому ДП «Волинські старожитності» спільно з управлінням культури у перший же день призупинили роботи. Відтак археологи почали дослідження. Експедиція виявила і дослідила 14 об’єктів давньоруського часу.  
В одному з об’єктів, знищеному траншеями у 1960-1970 роки, археологи наткнулися на скарб срібних прикрас давньоруського періоду. Поруч – рештки горщика. Напевно, саме в ньому хтось із мешканців давнього Володимира сховав перед житейськими бурями своє багатство.

Скарб складається зі срібного пластинчастого браслета, витого браслета, скроневих кілець (сережки так званого «київського» типу), колтів, хрестиків та намиста. Деякі предмети за аналогією датують ХІ – першою половиною ХІІІ століття. Серед знахідок – намисто з пустотілих срібних пластин, які на кінцях оздоблені фігурками у вигляді голови змії. Аналогів цим виробам науковці поки не знають. У складі скарбу також кам’яний рівнораменний хрест, оздоблений срібними пластинами, прикрашеними зерню. Ймовірно, він походить із Візантії або виготовлений за візантійськими технологіями. Цікавий також фрагмент срібного ланцюжка, що зроблений з дроту і налічує більше шести витків. Фрагмент пустотілого колту з двох пластин має бронзову дужку і, ймовірно, орнаментований фігурою двох птахів.
– До складу скарбу входили срібні вироби давньоруського часу. Усі ці речі виготовлені з тонкого срібла і дуже пошкоджені, – розповів керівник розкопу, науковий співробітник ДП «Волинські старожитності» Михайло Вашета. – Цінною знахідкою є пластинчастий браслет та колти, які не бувають однаковими.
Сережки, скроневі кільця та інші вироби й справді пошкоджені. Відтак скарб потрапив на стіл наукового співробітника Рівненського краєзнавчого музею Олексія Войтюка. Саме він займається реставрацією стародавніх артефактів. А вже після того співробітник ДП «Волинські старожитності» Михайло Вашета зробив колекційний опис скарбу.
 

Нещодавно скарб поповнив фонди Володимир-Волинського історичного музею. Відтак найбільш збережені речі можна буде побачити в експозиції. Археологи кажуть, що незабаром на ділянку, де знайдено скарб, буде виготовлено пам’яткоохоронну документацію, що убезпечить колишню Апостольщину від будь-яких земляних та будівельних робіт. 

Знайдений у Луцьку скарб досі пахне парфумами

Знайдений археологами на вулиці Кафедральній у Луцьку мідний гаманець і досі пахне жіночими парфумами.
Скарб оцінили у 6 тисяч гривень.
Останньою знахідкою волинських археологів став мідний гаманець із 5-ма срібними російськими монетами часів імператора Миколи Другого, датованими 1899-м роком, та двома золотими каблучками. На нього археологи натрапили в історичній частині Луцька.
«Ці монети кінця 19-го – початку 20-го століття. Номіналом 50 копійок та 1 рубль – це монети з чистого срібла, знайдені були в тій частині розкопок на глибині буквально двох метрів», – каже археолог Микола Собуцький.
Серед знахідок – фотографія для закордонного паспорта з написом на звороті польською мовою.
Роботи тут тривають вже другий місяць. Археологи зізнаються: знайти скарб майже на поверхні не сподівалися. Дослідники натрапили на глибокі підземелля, щоправда, скільки там нижніх шарів, поки не дослідили – кажуть, небезпечно.
Аби пошуки історичної спадщини не нашкодили Старому місту, науковці ретельно досліджуватимуть територію. Під землею десятки ходів, затоплених водою, тому працювати треба дуже обережно – інакше стара забудова піде під землю, кажуть археологи.
«Більшість досліджень, які розпочиналися великими площами, як і тут не були завершені, а назад засипані, бо досить важко проводити дослідження на великих глибинах і в існуючій сучасній забудові – є проблема, що ця забудова під час розкопок просто може завалитися», – каже керівник державного підприємства «Волинські старожитності» Олексій Златогорський.
Працюватимуть археологи до кінця року. Всього за рік волинські археологи знайшли 29 срібних празьких монет і срібні прикраси давньоруського періоду.
Нагадаємо, що під час проведення археологічних досліджень у Луцьку на вулиці Кафедральна,13 виявили скарб

пʼятниця, 9 листопада 2012 р.

У Херсонесі археологи розкопали унікальну базиліку

Цьому року вчені святкують 185-й археологічний сезон у Національному заповіднику "Херсонес Таврійський". За кількістю знахідок він став найбільш багатим за всі роки незалежної України.Артефакти дійсно вражають. В одній лише центральній частині заповідника дослідники наткнулися на базиліку, імовірно раннього візантійського періоду. Подібна знахідка не радувала вчених останні років сорок.- Нам вдалося детально дослідити 1000 квадратних метрів території, на якій і виявили базиліку, - говорить кандидат історичних наук, завідувач відділу наукових дослідницьких робіт Національного заповідника "Херсонес Таврійський" Олена Кленіна. - Швидше за все, вона датується V-VI століттями. Вдалося відтворити планування споруди на папері. Ми виявили колони, а також фрагменти фрескового розпису на стінах. До слова, в розписах, які переважно зображують образи святих, налічується більше десяти відтінків кольорів.У базиліці дослідники знайшли гему (зріз каменю овальної форми з вирізаним на ньому ювелірами зображеннями). У стародавні часи гему носили на пальцях як кільця і ​​використовували її в якості печатки. Ця знахідка ідеально збереглася, вона зроблена з чорного гагату.

У Краснодарському краї знайшли стародавню «кам'яну бабу»

У Краснодарському краї знайшли стародавню «кам'яну бабу». Вік знахідки оцінюється приблизно у три тисячі років. Кам'яна статуя, виготовлена ​​близько трьох тисяч років тому, знайдена на фермерському полі у Новопокровському районі Краснодарського краю.
Передбачається, що «кам'яна баба» висотою близько двох метрів і вагою в 500 кг колись належала скіфам.
В даний момоент скульптуру вивчають експерти Краснодарського музею імені Феліцина.
Артефакт виявив механізатор Андрій Маслов під час оранки поля. Скульптура лежала на глибині півметра, що дозволило
зачепити її  плугом.
Цілком імовірно, що на місці виявлення «баби» знаходився скіфський курган, - багате поховання одного з вождів.



 

У музеї Керчі представили унікальні експонати перших століть нашої ери

Керченський історико-археологічний музей розпочинає новий проект - «Музейні рідкості». Основна ідея проекту полягає в показі унікальних археологічних експонатів у вигляді короткострокових виставок в рамках існуючої експозиції «Історія Боспорського царства», - розповіли в КІКЗі. Новий проект «Музейні рідкості» розпочав свою роботу з виставки «Античне дерево: грані можливого». На виставці представлені унікальні експонати античного періоду з фондів Бахчисарайського і Керченського заповідників.





субота, 22 вересня 2012 р.

На Волині під церквою знайшли шокуючі знахідки

Під церквою Святої Трійці у селі Тростянець Ківерцівського району виявили підземелля, у якому знаходились історичні артефакти та кістки розстріляних людей.
Новину про це  повідомила газета «Сім’я і дім» у червні.

Про підвал стало відомо, коли священик розпочав реконструкцію храму. Спочатку, під фасадом приміщення, під майже метровим шаром ґрунту було відкопано арку, а згодом, коли роботи перенеслися всередину храму, глибоко під підлогою знайшли підземелля.

Щоб повністю відкрити трикімнатне приміщення підвалу, довелося вивезти чотири «КамАЗи» землі.
У підвалі знайшли старожитні побутові речі, монети, підсвічники, семисвічник, ікону, та чотири церковні книги: 1638, 1791, 1817 та 1864 років видання.

Крім того, у підвалі була велика кількість людських кісток, розміри яких свідчать, що вони належать дітям.


Маленькі дірки у черепах є свідченням розстрілу, пише видання.
Одна з мешканок Тростянця розповідає, що у свій час енкавеесівці цинічно катували людей, а вже понівечені мертві тіла скидали в холодний підвал.

Протоієрей
Сергій Ледвовк хоче від реставрувати знайдені речі та мріє відкрити у підземеллі музей храму Святої Трійці.

За його словами, стін штукатурити ніхто не буде, а щоб вони мали первісний вигляд, їх просто відшліфують.


За стародавніми переказами, твердиня має два підземні ходи: один нібито веде до Луцька, другий же тягнеться до Маневичів.
Спеціально запрошені топографи дослідили, що земля таки справді рихла, проте чи це насправді тунелі – відповісти наразі не можуть.

Довідка


Храм Святої Трійці у селі Тростянець є одним з найдавніших, адже його будівництво розпочалося ще в перші десятиліття XVII століття. Він є визначною архітектурною пам’яткою, оскільки зовні і всередині відповідає захисним вимогам фортеці.

Товщина його цегляних стін подекуди сягає двох метрів. Завдяки стрільницям горище було пристосоване для кругової оборони.

Щороку 25 серпня церква є місцем паломництва безлічі вірян, які йдуть у Тростянець, щоб помолитися іконі Божої Матері.

Дослідники схиляються до думки, що цей образ «Одигітрії» створений ще в XV столітті. Прихожани ж вважають його чудотворним.

вівторок, 11 вересня 2012 р.

Козацький полковник середини XVII століття

Реконструкцію виконано на основі копії портрета ніжинського полковника Івана Гуляницького (ймовірно брата Григорія Гуляницького), роботи невідомого автора. Полковник має повний набір атрибутів старшинської моди середини 17ст. - довгополий кармазиновий каптан, оксамитову опанчу, підбиту хутром, та шапку з візерунчастою прикрасою- "аграфом" і страусячим пір"ям. При поясі - шабля та шкіряна сумка-шабельтас у сукняному чохлі. В руках тримає символ полковницької влади - пірнач.

 

Реконструкція Сергія Шаменкова з книги О.Сокирка "Конотопська битва".